15-01-2019

TDWI presenteert onderzoek over BI en Analytics in het tijdperk van AI en Big Data

Deel dit bericht

TDWI Research heeft zijn nieuwste Best Practices-rapport uitgebracht: BI and Analytics in the Age of AI and Big Data. Het op vragenlijsten gebaseerde rapport bekijkt hoe en waarom organisaties kunstmatige intelligentie (AI) en andere moderne technologieën gebruiken om de waarde van hun BI en analyses te maximaliseren.

AI en Big Data-technologieën en -platforms creëren kansen en uitdagingen. Kansen omvatten verbeteringen in de gebruikerservaring door slimme aanbevelingen en snellere mogelijkheden voor het vinden, benaderen en analyseren van verschillende soorten data. Uitdagingen zijn onder meer of organisaties over de juiste vaardigheden, governance en gegevensbeheer beschikken. Cloudgebaseerde oplossingen helpen organisaties dynamischer te worden, maar er blijven volgens TDWI obstakels over.

Strategie
Volgens het rapport willen organisaties graag profiteren van de vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie, Big Data en cloudgebaseerde services om hun operationele efficiëntie en effectiviteit te verbeteren. De technologische trends zullen een nieuwe vorm geven aan de manier waarop organisaties hun BI-, analyse- en data-architectuurstrategieën bepalen.

Opwinding over technologie wordt met de nodige voorzichtigheid getemperd. Rapportauteur David Stodder, senior director van TDWI Research voor Business Intelligence, legt uit dat TDWI Research in dit rapport bezorgdheid naar voren brengt over data governance, datakwaliteit, gebruikerstevredenheid en het hebben van de juiste vaardigheden om vooruitgang te boeken. "Ondernemingen willen een snelgroeiende community van gebruikers de mogelijkheid bieden verder te gaan dan eenvoudige dataconsumptie en meer zelf te rapporteren, data te exploreren, data te prepareren en te analyseren met minder IT-betrokkenheid," maar ze moeten toch aandacht besteden aan databeveiliging, privacy, en datatoegang.

Enkele conclusies
Het uitgebreide rapport onthult:
- Veel bedrijven (43 procent) zijn van plan zowel AI- als machine-learning oplossingen te bouwen en te kopen; slechts 13 procent is van plan dit zelf te bouwen
- Als het gaat om analytische technologieën gebruikt 85 procent van de ondernemingen spreadsheets, 82 procent heeft een BI-platform op locatie en 30 procent heeft een BI-platform in de cloud
- Bijna de helft (47 procent) van de deelnemers aan de enquête geeft aan dat hun organisaties AI en machine learning willen gebruiken om de nauwkeurigheid en kwaliteit van informatie te verbeteren
- De toekomstige groei in cloudgebaseerde datawarehouses en datamarts is potentieel sterk. Hoewel slechts 22 procent dit vandaag gebruikt (vergeleken met 75 procent dat een datawarehouse of datamart on-premise inzet), is 41 procent van plan de cloud te gebruiken voor datawarehousing of datamarts in de toekomst
- Ongeveer vier op de tien ondervraagde bedrijven probeert de analytische gebruikerservaring te verbeteren door de ontdekking van inzichten uit data te automatiseren
- Bijna de helft van de bedrijven zegt dat onvoldoende budget of middelen de grootste belemmering vormen voor het verbeteren van BI en analyse
- Aanzienlijke aantallen organisaties maken gebruik van nieuwere of gespecialiseerde technologieën, zoals data lakes (30 procent), in-memory analytics (21 procent) en datavirtualisatie of -federatie (18 procent)
- Meer dan de helft (54 procent) van de ondervraagde organisaties ziet ruimte voor verbetering in de manier waarop zij data en metadata definiëren; 24 procent heeft geen gecentraliseerde data catalog, woordenlijst of metadata repository.

Stodder sluit het rapport af met best practices, van het verbeteren van de self-service gebruikerservaring tot het verminderen van vertragingen bij data preparation en datatransformatie.

Het onderzoek is gesponsord door Arcadia Data, Hitachi Vantara, OpenText, Oracle en ThoughtSpot.
Download hier het rapport.

Partners