12-07-2018

Digitale innovatie levert 55 procent meer Tour de France-kijkers via second screen

Deel dit bericht

De Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisator van de Tour de France, werkt sinds 2015 samen met Dimension Data om een nieuwe generatie sportfans te bedienen. Deze generatie – tussen de 18 en 35 jaar oud – vormt inmiddels 73 procent van het 6,5 miljoen mensen tellende publiek dat de Tour de France via social media volgt.

Als officiële technologiepartner van de Tour de France is Dimension Data continu bezig met innovatie. Het doel: de kijkervaring van ’s werelds grootste wielerevenement verbeteren met technologie, innovatieve videocontent en data-storytelling. Dit jaar is dat niet anders.

Dankzij de samenwerking heeft A.S.O. al indrukwekkende resultaten behaald op al zijn digitale kanalen. Zo is het aantal websitebezoeken elk jaar met vijftien procent toegenomen. Daarnaast is het aantal views van Tour de France-video’s tussen 2014 en 2017 gestegen van zes miljoen naar 71 miljoen. Deze groei past in de trend dat jongere kijkers een voorkeur blijken te hebben voor digitale content en minder voor de traditionele manier van uitzenden. Dit publiek ervaart de grootste ronde ter wereld zo nog meeslepender.

Om tot alle belangrijke koersinzichten te komen, analyseert Dimension Data 150 miljoen datapunten per etappe. Dat om fans dagelijks van realtime datavisualisaties te voorzien op de officiële social-mediakanalen, zoals @letourdata. Dit jaar zijn deze sociale data voor het eerst ook op televisie te zien. Dimension Data maakte in 2017 als eerste gebruik van machine learning om de koersuitslag te voorspellen. Dit jaar zet het bedrijf ook predictive analytics in om de data te beschermen tegen cybersecurityaanvallen.

Het Race Centre-platform, waar fans de positie en snelheid van hun favoriete renner realtime kunnen volgen, trekt jaarlijks meer dan 9,1 miljoen bezoekers. Fans hebben daar ook toegang tot realtime inzicht in de invloed van variabelen op het koersverloop, zoals de condities van het parcours en weersomstandigheden. Verder zien ze realtime nauwkeurige voorspellingen over de etappefavorieten, de geschatte aankomsttijd op belangrijke punten in de koers en wanneer de kopgroep door het peloton zal worden bijgehaald.

Dit jaar heeft Dimension Data ook de gezamenlijke creativiteit van haar 28.000 internationale werknemers ingezet via een innersourcing-programma. Het doel: nieuwe, innovatieve ideeën genereren, die de ervaring van de wielerfan verbeteren. Het resultaat is een schat aan creatieve inzichten, zoals augmented reality 3D-kaarten en verbeterde algoritmen om uitkomsten van de race met nog grotere precisie te voorspellen.

Partners