16-06-2018

"MKB mist kansen in big data"

Deel dit bericht

Het kabinet trekt de komende jaren 150 miljoen euro uit voor extra innovatiemiddelen. MKB-Nederland bepleit dat staatssecretaris Mona Keijzer daarvan minstens 50 miljoen euro investeert in innovatie in het mkb; zowel in kennisontwikkeling (MKB-Innovatiestimulering Topsectoren, innovatiekrediet, proeffaciliteiten) als in programma’s die gericht zijn op de concrete toepassing van bestaande moderne technologieën in de bedrijfsvoering van het mkb, zoals Big Data.

Samenwerking met JADS
Een goed voorbeeld van zo’n toegepast programma is de samenwerking van MKB-Nederland en JADS, het data science centre van Tilburg University en de Technische Universiteit in Eindhoven. Samen gaan zij de mogelijkheden van data-analyse toegankelijker maken voor kleine en middelgrote ondernemingen, die hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren met de inzichten die hun data opleveren.

Uniek is dat MKB-Nederland en JADS deze inzichten nu ook voor sectoren en branches gaan ontsluiten, zodat zij kunnen profiteren van elkaars data. Visser: “Deze nieuwe aanpak moet zichzelf gaan bewijzen, maar kan een nog veel structurelere versterking van de Nederlandse economie betekenen. Een bijdrage van staatssecretaris Keijzer van 50 miljoen euro kan het belangrijke vliegwiel op gang helpen.”

Uitkomsten peiling MKB Servicedesk
18,6% maakt al gebruik van data-analyse (vooral in handel en communicatie/reclame). De voornaamste redenen hiervoor zijn:

  • 50,8% ‘om beter te kunnen sturen’ (efficiëntie)
  • 36,1% ‘om sneller te kunnen inspelen op veranderende behoeften in de markt’ (ziet kans)
  • 13,1% ‘om de concurrentie te kunnen voorblijven’ (uit nood).

34,2% wil data-analyse gaan inzetten (vooral in handel, communicatie/reclame en horeca), waarvan driekwart zegt dit binnen 2 twee jaar te willen doen.

Opvallend is dat bijna de helft van de MKB ondervraagden aangeeft geen data-analyse in te gaan zetten (vooral in de bouw en handel).
De voornaamste reden hiervoor zijn:

  • Er wordt geen meerwaarde in gezien voor het bedrijf (60,4%)
  • Men wil zich er eerst meer in verdiepen (22,8%)
  • Men weet niet wat het op zou leveren (16,8%)

* Gehouden in de periode 1 tot en met 25 mei 2018 onder 998 respondenten / mkb-ondernemers.

Tags:

data, Analytics

Company:

MKB-Nederland

Partners