Pegasystems introduceert de T-Switch waarmee bedrijven controle kunnen uitoefenen op de mate van transparantie van hun Artificiële Intelligentie customer engagementmodellen. De nieuwste versie van Pega's Customer Decision Hub zorgt ervoor dat gebruikers eenvoudiger en veiliger AI-algoritmen kunnen inzetten, gebaseerd op bepaalde transparantieniveaus binnen de organisatie.
Bedrijven zetten steeds vaker AI in voor meer inzicht in de klantbehoeften en meer gepersonaliseerde service, sales en marketing. Echter niet alle AI-modellen hebben het gewenste transparantieniveau dat bedrijven volledig inzicht geeft in de manier waarop het systeem beslissingen neemt – iets dat vooral kritisch is in bedrijfstakken met strenge regelgeving. Hoewel sommige ondoorzichtige AI-algoritmen krachtige prestaties leveren, is de complexe logica achter deze ‘black boxes’ niet altijd volledig te verklaren; een afweging die problematische gevolgen kan hebben op het moment dat het betreffende model onbedoelde acties veroorzaakt. Dit wordt volgend jaar mei nog verder aangescherpt als gevolg van de General Data Privacy Regulation (GDPR). Hiermee worden bedrijven verplicht de logica te kunnen verklaren achter AI-modellen die gebruik maken van Europese klantgegevens. Anders riskeren zij hoge boetes die kunnen oplopen tot meer dan vier procent van de wereldwijde omzet.
Eenvoudige schuifregelaar
Als onderdeel van de AI-gestuurde Pega Customer Decision Hub, zorgen nieuwe controls voor het juiste level van AI transparantie of ondoorzichtigheid. Bedrijven kunnen de niveaus op elk AI-model vooraf instellen met een eenvoudige schuifregelaar van één (minst transparant) tot vijf (meest transparant). De transparantiescores helpen bedrijven bij het ontwikkelen van AI-systemen die zijn afgestemd op de vereiste bedrijfstransparantie terwijl aandacht voor de klantbeleving blijft gewaarborgd.
Gebruikers van de Pega Customer Decision Hub hebben toegang tot de T-Switch en alle andere Pega AI-tools via een nieuw gecentraliseerd Business Control Center voor AI. Gebruikers kunnen vanaf een dashboard hun eigen AI-modellen creëren, importeren, aanpassen en monitoren. Dit omvat de modellen die gebruikmaken van:
• Pega Predictive Analytics Director waarmee snel modellen kunnen worden ontwikkeld die nauwkeurig het consumentengedrag voorspellen;
• Pega Adaptive Decision Manager waarmee automatisch modellen snel kunnen worden aangepast, afgestemd op acties van de klant;
• Pega Text Analytics voor tekstclassificatie, sentimentanalyse en herkenning van het doel;
• Alle via PMML geïmporteerde third-party modellen.
Pega Customer Decision Hub werkt samen met Pega’s suite van CRM-applicaties voor marketing, sales en customer service die inspelen op de verschillende klantbehoeften en zorgen voor een optimale contextuele merkbeleving bij elke afzonderlijke klant.
T-Switch mogelijkheden als onderdeel van de Customer Decision Hub zijn eind oktober beschikbaar. Meer informatie over AI transparantie.
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht