12-09-2017

Qlik Sense in gebruik bij Quooker voor beheersing snelgroeiende supply chain

Deel dit bericht

Quooker, uitvinder en producent van de kokendwaterkraan, gebruikt Qlik Sense om meer inzicht in en grip op haar kernprocessen te krijgen. Met behulp van Qlik is het bedrijf in staat om data van alle afdelingen samen te brengen en in één dashboard weer te geven. Dit helpt Quooker om de supply chain te optimaliseren, de productie af te stemmen op de vraag, faalkosten te reduceren en nieuwe afzetkansen te identificeren. Zo hebben nieuwe inzichten uit data geleid tot de ontwikkeling van de nieuwe productlijn, Quooker Flex. Pink Elephant verzorgde de implementatie.

De inkoop- en productieplanning bij Quooker is zeer complex. Het heeft een lange planningshorizon en relatief veel onzekerheden. Eén Quooker bestaat uit ruim 250 onderdelen. Quooker wil orderwijzigingen en productverbeteringen snel kunnen doorvoeren. Dit maakte dat de kranenproducent volledig inzicht wilde in het hele productieproces. Met behulp van Qlik Sense kan Quooker nu het hele productieritme vastleggen in een realistische datagedreven planning, die inzichtelijk is voor het hele team. Zo wordt tijdig duidelijk waar ingegrepen moet worden, waar een materieeltekort ontstaat, waar een extra efficiëntieslag mogelijk is of hoe een last minute order bijgeplaatst kan worden. Dit overzicht zorgt voor meer rust op de productievloer.

Quooker Flex ontwikkeld door nieuwe inzichten
Naast de voordelen die data-analyse biedt voor inkoop, planning en productie, krijgt Quooker nu ook beter inzicht in trends, marktontwikkelingen en marketingeffecten. Zo legt een analyse met Qlik Sense bloot dat er in Zwitserland meer behoefte was aan uittrekkranen. De vaste alles-in-één-kraan van Quooker vond binnen de Zwitserse markt nauwelijks aftrek. Dit inzicht in data heeft bijgedragen aan het idee dat een kokendwaterkraan met flexibele uittrekslang potentie heeft. Dit is uiteindelijk de Quooker Flex geworden, een kraan die voldoet aan de behoefte van de Zwitsers en momenteel naar 10 landen wordt uitgerold.

Sneller innoveren
Het is voor COO Geertjan Woltjes bij Quooker belangrijk dat iedereen binnen zijn bedrijf met een analyse-oplossing uit de voeten kan. “De visualisatiemogelijkheden van Qlik Sense zijn hierbij onmisbaar. Een eenvoudig groen, geel of rood vlakje is al voldoende om de voortgang te bewaken en tijdig te schakelen. Doordat wij al onze data beter kunnen analyseren is onze slagvaardigheid enorm vergroot. Van eens in de vier weken evalueren en bijsturen zijn we met het management wekelijks gaan evalueren. Hierdoor hebben we aanzienlijk minder faalkosten en kunnen we sneller innoveren.”
Volgens Technical Director Presales Sandor Nieuwenhuijs bij Qlik is Quooker een prachtig familiebedrijf dat in korte tijd fors gegroeid is. “Ondanks deze groei weet het bedrijf snel te schakelen, zowel bij de eindklant als aan de servicekant. Qlik Sense helpt Quooker om nieuwe inzichten op te doen en verbanden te leggen tussen data. Dat dit helpt bij het behouden van rust en de goede sfeer binnen het bedrijf en ook bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuwe producten, maakt mij ontzettend trots.”

Meer informatie: Qlik

Partners