iMMovator, Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht starten een community rondom Data4Media. De community Data4Media gaat zich richten op de ontwikkeling van kennis en skills op het gebied van data in de media. Zo starten er opleidingen om jong talent op te leiden tot data scientists en data engineers en richt de community zich op het gezamenlijk voorbereiden op de toekomst.
De digitale transformatie tekent zich ook af in de creatieve industrie. Om kansen te verzilveren wordt fors geïnvesteerd in een nieuwe community van data scientists en data engineers. Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en netwerkorganisatie iMMovator richten gezamenlijk de community Data4Media op en bieden mediagerichte masteropleidingen op universitair en HBO niveau aan. Deze opleidingen moeten voorzien in het grote tekort aan digitaal talent.
Invoeren van AI
Het bijzondere aan de nieuwe masters is volgens directeur Ton van Mil van iMMovator dat ze specifiek gericht zijn op de behoefte van de creatieve industrie en media in het bijzonder. “De community richt zich op het identificeren en oplossen van knelpunten die voor de gehele industrie gelden. Zo is duidelijk dat er een toekomstbestendige aanpak moet komen, gebaseerd op privacy by design en het verder invoeren van AI.”
Breed gesteund door werkveld
De unieke aanpak borgt de betrokkenheid van de bedrijven. Inmiddels hebben zo’n 25 bedrijven, waaronder Talpa, NTR, VPRO, Endemol, Dasym, BNN-VARA, Transavia, SNS het belang van een community en opleidingen onderschreven. Hierdoor kunnen toekomstige data scientist en data engineers hun talent inzetten op uitdagende projecten. Vanuit een individueel media bedrijf is het lastig daar continu in te voorzien. Door als industrie de krachten te bundelen moet een levendige community en samenhang in deze talentgroep ontstaan. Voor de kennisinstellingen geeft het goed zicht op de op te pakken fundamentele vraagstukken.
Meer informatie: iMMovator
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht