12-05-2017

Kaspersky Lab biedt online hub in aanloop naar GDPR deadline

Deel dit bericht

Kaspersky Lab heeft een online hub geïntroduceerd die ondernemingen helpt hun data gezond te maken en hun zakelijke belangen op de lange termijn te bewerkstelligen. Over ruim een jaar moeten bedrijven binnen de EU voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG maar beter bekend als de GDPR). Met een evaluatietool om te meten in hoeverre hun organisatie klaar is voor de GDPR, en bronnen die praktische adviezen bieden om actie op te ondernemen, beoogt de website bedrijven het duwtje in de rug te geven dat nodig is om binnen de tijd de finish te bereiken.

Ondanks de naderende deadline en verplichtingen voor bedrijven om hun databeschermingspraktijken te versterken voor de opslag en verwerking van persoonsgegevens - en de zware financiële sancties voor niet-naleving daarvan - toont onderzoek van Kaspersky Lab aan dat ruim één op de vijf (20 procent) van de IT-beslissers in Europa nog altijd weinig of geen besef heeft van de GDPR. De Nederlandse IT-beslissers scoren hier niet beter in (22 procent). Wel geeft 39 procent van de Nederlandse respondenten aan enigszins op de hoogte te zijn, echter niet tot in detail.

Online evaluatietool
Juridische en informatiebeveiligingsteams, en beslissers binnen de top van de onderneming, hebben in grote lijnen weliswaar een reactie klaar op de GDPR, maar werknemers die zich in andere delen van het bedrijf in de praktijk bezighouden met gegevensverwerking zijn minder goed voorbereid, of niet eens bekend met wat er van hen verwacht wordt. De online hub is ontwikkeld om de verantwoordelijkheden van bedrijven en individuele werknemers te helpen verduidelijken. Het doet dit door middel van een geanimeerde video, een interactief diagram en een whitepaper dat zich richt op de impact van de GDPR op belangrijke afdelingen binnen de organisatie.
Voor bedrijven die hun hoofd in het zand steken of voor ondernemingen die wel al flink op weg zijn om te voldoen aan de GDPR, stelt een online evaluatietool een reeks vragen om de huidige datagezondheid binnen de hele organisatie te beoordelen. Ook verstrekt dit instrument relevant advies over de aanpak van belangrijke wijzigingen die op hen betrekking hebben.

Verantwoordelijkheid
Volgens Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux, is de GDPR op het moment een bijzonder actueel onderwerp vanwege de toenemende bezorgdheid over mogelijke boetes en de snel naderende deadline. “Ondanks alle ophef doen bedrijven echter nog onvoldoende om hun gegevenspraktijken op orde te krijgen voor alle afdelingen en zo hun verplichtingen na te komen. Naast het werken met juridische of zakelijke consultancyspecialisten is het belangrijk om niet voorbij te gaan aan degenen die dagelijks met de data omgaan.”
Aangezien databeveiliging en -bewaking centraal staat bij Kaspersky Lab, ziet Van Lom het als zijn verantwoordelijkheid om bedrijven en individuele werknemers te helpen begrijpen hoe goede datagezondheid er uitziet en waarom het goed is voor het bedrijf. “We willen hen aanmoedigen om na te denken over goede datagezondheid. Niet alleen in het kader van de GDPR-naleving, maar ook voor het succes en welzijn van de onderneming op de lange termijn.”

Via zorgvuldige planning en een proactieve benadering kunnen bedrijven GDPR-compliance bereiken en hun data op orde krijgen. De online kennisbank van Kaspersky Lab is ontworpen om sommige vragen te beantwoorden die bedrijven hebben over de GDPR, en hen in de juiste richting te sturen naar gegevensbescherming en -beveiliging.

Het onderzoek is uitgevoerd voor Kaspersky Lab door Arlington Research in april 2017. Ruim 2.300 IT-beslissers uit heel Europa, binnen bedrijven met 50 of meer werknemers, werden ondervraagd over hun opvattingen over en bekendheid met GDPR.

Meer informatie: Kaspersky Lab

Company:

Kaspersky Lab

Partners