22-03-2017

Hoe bestrijd je data-onwetendheid?

Deel dit bericht

Hoewel emoties en opvattingen bij veel mensen nog steeds een belangrijke rol spelen bij het nemen van beslissingen, wordt er steeds meer gebruikgemaakt van bewijsvoering en fact-checking op basis van data. Ook in het bedrijfsleven worden er steeds meer beslissingen genomen waar een zorgvuldige data-analyse aan ten grondslag ligt. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die op de top van hun kunnen presteren, niet alleen data analyseren, maar ook op een hoog niveau datageletterd zijn.

In een toenemende concurrerende markt is het belangrijk dat medewerkers datageletterd worden. Dit betekent dat zij weten hoe ze data moeten lezen en interpreteren en in staat zijn om er een discussie mee aan te gaan, zodat ze echt waarde uit data halen. Medewerkers, van welke afdeling dan ook (dit hoeven echt geen data-analisten te zijn), die in staat zijn om hun onderbuikgevoel met data te toetsen, helpen de business vooruit. Eenvoudige visuele analyses helpen om inzicht te krijgen in data, maar deze zijn vaak statisch en hebben hun beperkingen. Geavanceerde visualisatie-oplossingen, zoals Qlik Sense, helpen medewerkers om verhalen te vertellen en de juiste boodschap te communiceren aan een specifiek publiek.

De voordelen van datageletterdheid

Organisaties investeren in data, omdat dit hen significante en tastbare voordelen biedt. Om deze voordelen te behalen is het belangrijk dat de juiste omgeving gecreëerd wordt en dat de onderneming voorzien wordt van de juiste middelen. Je zal zien dat, wanneer de datageletterdheid toeneemt, de resultaten ook toenemen.
53 procent van de best presterende bedrijven zag een (substantiële) verbetering in de snelheid van het nemen van beslissingen. (Empowering analytics: IT and business partnerships for success, Aberdeen Group, November 2016).

Naast het nemen van snellere beslissingen is er een aantal andere voordelen te benoemen waar datageletterdheid aan bijdraagt:

Qlik_1.png



Data-analysetechnieken worden steeds geavanceerder en daarmee lopen ook de gebruikersverwachtingen op. Zelfs medewerkers die niet zo technisch onderlegd zijn, worden nieuwsgierig naar het presteren van hun business en willen data kunnen raadplegen. Kortom, bestrijd data-onwetendheid en maak data-analyse voor iedereen toegankelijk, zodat zij de kans krijgen om data te raadplegen, hun onderbuikgevoel te toetsen en zo datageletterd te worden.

Ontdek het belang van datageletterdheid voor jouw organisatie tijdens het Qlik Virtual Event op 29 maart 2017.
Qlik Virtual Event
Wordt 2017 het jaar van datageletterdheid in jouw business? Neem deel aan het Qlik Virtual Event op 29 maart van 10:00-12:00 uur, ontdek de mogelijkheden en leer ook van andere bedrijven zoals Rituals, de Vlaamse Overheid, Goldcar, Bridgestone, Gemeente Almere en National Express.

Partners