05-10-2016

Cognizant: een op de drie CIO’s betrokken bij digitale transformatie

Deel dit bericht

Europese CIO's moeten hun rol als kostenbeheerder of probleemoplosser loslaten. In plaats daarvan moeten ze zich ontwikkelen tot een strategisch leider die het digitale bedrijfsproces binnen de organisatie vorm kan geven, blijkt uit het recente onderzoek Being Digital: How and Why CIOs in Europe Are Reinventing Themselves for a New Age van Cognizant.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts een derde van de CIO’s momenteel betrokken is bij de algemene digitale transformatie van hun bedrijf. Volgens de ondervraagden zelf zouden CIO’s zich wel moeten positioneren als digitale strategen (volgens 73 procent) en leiders van de transformatie (genoemd door 74 procent). Tweederde vindt bovendien dat CIO’s beter moeten doorpakken om de mogelijkheden om te zetten in tastbare resultaten.

Samenwerkingsverbanden
Om dit te bereiken, is het volgens Global Head of Strategy and Transformation Consulting Phil Dunmore bij Cognizant belangrijk dat CIO’s sterke partnerships opzetten binnen de organisatie, zodat ze door alle afdelingen worden gezien als hét aanspreekpunt voor alle digitale zaken en adviezen. Driekwart van de CIO’s ziet een samenwerking met de directie dan ook als de sleutel tot digitaal succes. “Maar dit is niet het enige verbond dat de CIO moet sluiten”, aldus Dunmore: “Hij of zij moet direct betrokken worden bij belangrijke zaken op digitaal vlak en een centrale rol innemen in de ontwikkeling en het verkopen van deze initiatieven. Daarbij moet de CIO samenwerken met verschillende teams en afdelingen.”

Ontwikkelen van digitaal talent is cruciaal
Het onderzoek laat zien dat CIO’s digitaal talent moeten werven, ondersteunen en behouden. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op de technische, maar zeker ook op creatieve, sociale en zakelijke vaardigheden. Meer dan tweederde van de CIO’s geeft aan dat een goede samenwerking met de HR-afdeling van groot belang is. Dunmore: “CIO’s moeten de leiding nemen in het proces van digitaal ‘doen’ naar digitaal ‘zijn’, om zo nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen, de operationele wendbaarheid te verbeteren, innovatieve producten en diensten te ontwikkelen en een meer betrokken en persoonlijke klantervaring te leveren. We zien echte IT-leiders doorgroeien naar de rol van CEO. Nu is het moment voor CIO’s om de kans te wagen; voor een volledig nieuwe richting kiezen en zichzelf digitaal te ontwikkelen voor het nieuwe bedrijfstijdperk.”

Methodologie
Het onderzoek heeft plaatsgevonden in maart 2016 en er hebben 289 Europese CIO’s uit Duitsland, Zwitserland, Engeland, Nederland en Zweden meegewerkt. Daarnaast hebben ook mensen geparticipeerd met een vergelijkbare IT-managementrol in de bank-, verzekerings-, industrie- en retailwereld.
De vragenlijst is samengesteld door het Cognizant Research Center (CRC) en is telefonisch afgenomen door onze partner E2E Research. Deze interviews lieten ruimte voor open discussies en letterlijke commentaren zijn opgenomen, met toestemming van de respondent. De bevindingen zijn geanalyseerd door CRC en Cognizant Business Consulting.

Meer informatie: Cognizant

Partners