Progress heeft de laatste resultaten bekend gemaakt van het recente onderzoek op het gebied van digitale transformatie binnen de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-markt. In samenwerking met onderzoeksbureau Loudhouse Ltd zijn begin 2016 wereldwijd IT- en marketing-beslissers ondervraagd naar het belang van digitale transformatie voor hun organisatie.
Digitale technologieën veranderen zowel de eisen die consumenten stellen en de dynamiek van concurrentie in de sector voor consumentengoederen. Dit verandert de manier waarop consumenten aankopen doen en hoe zij producten selecteren. Hoewel veel leveranciers van Fast Moving Consumer Goods digitale transformatie cruciaal vinden, blijft hun strategie, planning en implementatie nog achter.
In staat van ontkenning
Van de respondenten geeft 60% toe dat hun organisatie de kop in het zand steekt als het gaat om digitaal te transformeren. 93% van de ondervraagden denkt minder dan twee jaar de tijd te hebben om grote veranderingen door te voeren voordat zij als bedrijf, financieel of competitief, schade oplopen. 33% heeft momenteel geen helder geformuleerde digitale strategie. 53% van deze groep weet wel dat dit belangrijk is, maar heeft nog geen actie ondernomen. 49% geeft toe dat zij het lastig vinden om verder te kijken dan enkele maanden.
Uitdagingen van digitale transformatie
Terwijl respondenten hun zorgen uiten over zaken als de uitvoerbaarheid en het draagvlak onder leidinggevenden, zijn velen ook overtuigd dat zij de juiste tools en technologie in huis hebben om aan de slag te gaan (55-60%). De ondervraagden reageerden als volgt toen hen gevraagd werd naar de grootste uitdagingen:
Volgens de respondenten van het onderzoek zijn de drie grootste barrières voor digitale transformatie de afhankelijkheid van IT-teams om de strategie te realiseren (69%), gebrek aan leiderschap bij het definiëren van een digitale transformatie strategie (67%) en het ontbreken van de vaardigheden om de strategie uit te voeren (64%). Bovendien zien respondenten CMO’s (53%) en CEO’s (51%) als de belangrijkste pleitbezorgers voor digitale transformatie. Daarentegen denkt respectievelijk 43% en 50% dat CMO’s en CEO’s het meest terughoudend zijn en nog overtuigd moeten worden.
Wat komt eraan?
FMCG-organisaties erkennen het belang van digitale transformatie en 96% heeft plannen om binnen een jaar actie te ondernemen. Alle respondenten zien het verbeteren van de klantervaring als prioriteit. Actieplannen richten zich onder andere op snelheid en reactiesnelheid (56%), veiligheid en security (51%), en consistentie van alle kanalen (51%). Cruciale technologieën bij deze initiatieven zijn: mobiel (62%), analytics (58%), dataconnectiviteit (45%), e-commerce (40%), business governance rules (36%), WCM (31%) en Cloud/Paas (29%).
“De FMCG-sector is zeer competitief. Deze bedrijven zijn meestal ook de early adopters van innovatie, omdat zij voorop moeten blijven lopen op concurrenten”, stelt Mark Troester, Vice President, Solutions Marketing bij Progress. “Digitale transformatie is cruciaal voor toekomstig succes en daarom werken we met vele bekende merken samen om de beste strategie te bepalen en de technologie te implementeren die zorgt voor het maximale resultaat.”
Het volledige rapport, dat zich richt op diverse sectoren en bedrijven van het MKB tot globale organisaties, kan op deze website worden gedownload:
https://www.progress.nl/campaigns/digital-transformation/rapport-digitale-bedrijfsvoering---de-stand-van-zaken
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht