Professioneel Product Ownership blijkt binnen het Nederlandse bedrijfsleven bij lange na nog niet of niet goed geborgd, blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Xebia.
De rol Product Owner is zeer uitdagend en complex en het vinden van de meest geschikte interne Product Owner(s) blijkt in de praktijk een uitdaging. Het ontwikkelen van het juiste niveau Product Owner is een langdurig proces. Bij 83 procent van de onderzochte organisaties blijkt dat de borging van interne professionele Product Owners momenteel niet op orde is. Deze organisaties geven aan het aanwezige kennisgat te willen dichten met externe hulp in de vorm van coaching, begeleiding en/of interim Product Owners.
Portfolio Wall
Volgens Enrique Zschuschen, manager van Xebia’s Agile Coaching business unit maken veel organisaties om grip te krijgen en flexibel in te spelen op de planning van de productinnovatie en ontwikkeling gebruik van een Portfolio Wall. “De eerste twee maanden van planningshorizon staan op deze ‘Wall’ min of meer vast. Voor de periode daarna probeert men de maximale flexibiliteit te faciliteren. Dit proces rondom het (her)prioriteren en het maken van de juiste waardevolle keuzes met alle stakeholders wordt de ‘Portfolio Marketplace’ genoemd”.
Digitale transformatie
Het Xebia onderzoek toont aan dat voornamelijk Product Owners en Product Management onmisbaar zijn bij de zogenaamde ‘socialisering’ van de planning, maar daarentegen niet (voldoende) hierbij betrokken worden. Het meest worden echter de daadwerkelijke klanten gemist bij de Portfolio Marketplace. Bij 44 procent van de organisaties worden klanten als onmisbaar ervaren, echter zijn de klanten niet betrokken. In de wereld van digitale transformatie, daar waar de klanten bedrijven kunnen maken en breken binnen een kort tijdbestek is dit een zeer kwalijke zaak. Continue en flexibele innovatie valt en staat bij de inbreng van klanten.
Fenomeen ‘klant’
De meeste organisaties hebben echter serieus moeite met het fenomeen ‘klant’. Men begrijpt uiteraard dat klanten cruciaal zijn voor succes, maar het betrekken van klanten bij (product) innovaties en/of feedback is meer uitzondering dan regel. Enrique Zschuschen geeft aan: “Opmerkelijk dat organisaties nog zo weinig doen en/of zo veel moeite hebben met het gebruiken van klanten feedback. De macht van de consument en de kracht van zowel inhoudelijke, positieve als negatieve is toch inmiddels een gegeven. Kijk bijvoorbeeld naar de hotelsector, daar werken toch alle booking-websites inmiddels met zichtbare feedback met betrekking tot het verblijf bij een bepaalde accommodatie”.
Meer informatie: Xebia
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht