26-05-2016

Zakelijke inzichten van desktop BI-tools moeten centraal worden ontsloten

Deel dit bericht

Om een echte data-driven organisatie te worden moeten managers erkennen dat het noodzakelijk is om zakelijke gebruikers toegang te geven tot de mogelijkheden die self-service Business Intelligence biedt. Het goede nieuws is dat er tegenwoordig veel BI-tools beschikbaar zijn die een deel van deze behoefte invullen, maar die bieden helaas vaak geen volwaardige enterprise-oplossing.



De markt voor Business Intelligence is de afgelopen jaren volwassener geworden. Organisaties hebben daardoor steeds meer behoefte aan een ​​evenwichtige, geïntegreerde, end-to-end analytics workflow, wat noodzakelijk is om concurrerend te blijven. De BI-oplosssing die ze gebruiken moet daarom aangevuld worden met self-service analytics, inclusief enterprise-beveiliging en governance. Verder moeten gebruikers in staat zijn om gegevens uit meerdere bronnen te integreren op een enkele locatie, waarbij ze gebruik kunnen maken van consistente business-logica. Het doel daarvan is om inzicht te krijgen in data op basis van een volledig overzicht van alle relevante zakelijke gegevens, en niet alleen op basis van verschillende losgekoppelde delen ervan.



Centraal platform voor self-service BI

Organisaties streven ernaar om zakelijke inzichten te krijgen, omdat die bijvoorbeeld kunnen bijdragen aan het verhogen van de omzet, het lokaliseren van inefficiëntie, het meten van klanttevredenheid, en het monitoren van de consumentenvraag. Het op een efficiënte manier kunnen analyseren van data door middel van BI-tools is daarvan een belangrijk onderdeel.
Ook al doen veel bedrijven het nodige op dit gebied, zonder een gecentraliseerd analytisch kader hebben deze inzichten en de onderliggende gegevens niet per definitie de impact die ze zouden kunnen hebben. De beslissers binnen een organisatie zullen deze inzichten misschien niet eens volledig vertrouwen als er veel verschillende versies of interpretaties van die gegevens bestaan. Welke versie van de waarheid moeten ze immers geloven?

Als er geen gecentraliseerd BI-platform beschikbaar is, dan zullen de verschillende individuele, losgekoppelde, self-service BI-inspanningen ook individuele en gefragmenteerde resultaten opleveren. In feite worden er gegevens geproduceerd en inzichten opgedaan met persoonlijke productiviteitsoplossingen, die vervolgens opgesloten blijven op persoonlijke desktop computers.
Het produceren van zulke individuele BI- en analytics-inzichten is misschien goed bedoeld, maar het blijven geïsoleerde pogingen om betekenis te geven aan data. Omdat deze stukken content niet aan elkaar zijn gekoppeld en niet worden gedeeld en gepubliceerd via een beveiligd en centraal beheerd administratief kader, kan er al snel een informatiechaos ontstaan.
Om gegevens en inzichten van individuele desktops te ontgrendelen, is het daarom nodig om een enkele centrale analytics-omgeving te creëren. Dit stelt gebruikers in staat om analytische content te produceren en met collega's en externe klanten te delen, maar wel op een veilige en centraal beheerde manier.



Consistente business-logica is de sleutel

Als je de mogelijkheden van self-service analytics beschikbaar wilt stellen aan meer gebruikers in een organisatie, dan is het nodig om een consistente, geïntegreerde workflow te creëren. Naarmate self-service BI door steeds meer gebruikers wordt geadopteerd zal al snel blijken dat die personen allemaal uiteenlopende doelen, behoeften en workflows hebben, net als de gegevensbronnen die zij gebruiken.
Om de acceptatie te krijgen van zo’n brede groep gebruikers en die ook te behouden, is er echter uniformiteit en integratie nodig. Gebruikers moeten toegang kunnen krijgen tot consistente, IT-provisioned business-logica, business rules en datamodellen, en dit alles vanuit een centraal beheerde BI-oplossing die self-service ondersteunt. Met behulp van die vertrouwde business-logica moeten ze in staat zijn om content van meerdere locaties, zoals in-memory of kubussen, en webgebaseerde content bij elkaar te brengen, inclusief third-party rapportagetools, zoals bijvoorbeeld Microsoft SQL Server Reporting Services. Door een dergelijke self-service omgeving te creëren krijgen organisaties een veel breder en vollediger beeld hun organisatie, wat vervolgens tot betrouwbare inzichten leidt. En die kunnen uiteindelijk een veel grotere potentiële impact hebben dan wat er mogelijk zou zijn met desktop-oplossingen, die vaak niet verder gaan dan persoonlijke productiviteit.

Omri Kohl is co-founder en CEO van Pyramid Analytics.

Partners