12-02-2009

Onderzoek Davenport: Business analytics noodzakelijk voor behalen concurrentievoordeel

Deel dit bericht

SAS en Teradata initiëren onderzoek in retail door schrijver van ‘Competing on Analytics’.

Retailers geven aan dat het gebruik van analytische oplossingen van significant belang is voor het realiseren van concurrentievoordeel. Dit blijkt uit onderzoek van Tom Davenport, Hoogleraar IT & Management bij het Babson College in Massachusetts en auteur van het boek ‘Competing on Analytics’. De respondenten zijn van mening dat bedrijfsbrede inzet van business analytics hen in staat stelt over de grenzen van producten, klanten en functies heen een holistische kijk op de bedrijfsvoering te ontwikkelen. Veel retailers zoeken naar manieren hun rijkelijk gevulde databases beter te benutten en daarmee het inzicht in klanten en processen te verdiepen en hun marketingintelligentie te verhogen. Managers van retailbedrijven concluderen dat het gebruik van analytische oplossingen een belangrijke succesfactor is in deze data-intensieve sector. Zij zien dat business analytics het snelst een positieve bijdrage levert aan de winstgevendheid bij toepassing in assortiment- en prijsstrategieën. “Informatie is cruciaal in het realiseren van competitief voordeel”, zegt Egbert Dijkstra, Director Business Intelligence bij Royal Ahold in het persbericht. "Het is een voorwaarde om sneller tot betere inzichten te komen dan onze concurrenten. Wij beschouwen informatie dan ook als een corporate asset. Bovendien hebben we de ambitie een analytische cultuur te creëren waarin analytics een kerncapability is en waarin we informatie expliciet intelligent gaan benutten. Dit stelt ons in staat op feiten gebaseerde beslissingen te nemen, in plaats van human intuition. Business analytics is een voorwaarde om de concurrentie te slim af te kunnen zijn."De ondervraagden denken ook dat de inzet van analytische oplossingen marktdifferentiatie en klantcentrische marketing bevordert. Daarnaast is het eenvoudig met deze oplossingen optimalisatie van demand driven supply chain management te realiseren. “Je ziet dat, door het huidige economische klimaat en de altijd toenemende druk op marges, het voor retailers steeds belangrijker wordt verbanden te leggen tussen gegevens over klanten en producten”, zegt Patrick Smelt, retailspecialist bij SAS. “Bij veel bedrijven wordt hiervoor ook steeds vaker samengewerkt in virtuele cross-functionele teams waarbij informatie uit alle disciplines wordt geïntegreerd en geanalyseerd. De enige kans op overleven is af te stappen van het werken in silo’s en multidisciplinaire uitdagingen op te pakken. Deze analyse biedt de retailers een stevige basis voor het maken van integrale keuzes en helpt hen de concurrentie een stap voor te blijven,” aldus het persbericht.Davenport voerde het onderzoek uit in opdracht van SAS en Teradata onder 33 retailers in Noord-Amerika. De respondenten vertegenwoordigen retailers uit onder andere supermarkten, de modebranche en de doe-het-zelfsector. In het onderzoeksrapport zijn analytische activiteiten van Amazon.com, eBay, en Brooks Brothers beschreven. Deze retailers zijn gevraagd trends in business analytics en data te beschrijven die het meest van invloed zijn op hun bedrijf. Klik hier voor de PDF van het volledige onderzoeksrapport. Bron: SAS.

Partners