06-11-2009

Truvo wint DDMA Data Quality Award

Deel dit bericht

Philips Consumer Lifestyle, Lighting en Healthcare wint tweede prijs, PGGM publieksfavoriet.

Truvo, de Belgische equivalent van de Gouden Gids, wint de Data Quality Award 2009. Dit maakte de vakjury bekend tijdens de uitreiking in het muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Als uitgever van online en offline gerubriceerde gidsen vertaalt goede datakwaliteit zich bij Truvo één op één in tevreden klanten. De jury koos voor Truvo omdat ‘Truvo datakwaliteit belegt in bedrijfsprocessen op basis van een doordachte kostenstrategie, die leidt tot zichtbare resultaten in termen van opbrengst en klanttevredenheid’. Philips ontving van de jury een extra tweede prijs vanwege de bijzondere potentie van de case. Pensioenverzekeraar PGGM kreeg de publieksprijs.Truvo is blij met de award als erkenning voor het harde werk. Want datakwaliteit verbeteren is niet altijd makkelijk, of zoals Truvo het stelt: “Het probleem van datakwaliteitprojecten is dat het strategisch belang op geen enkel moment piekt. Bij uitstel ondervindt meestal niemand direct een onoverkomelijk probleem”. Truvo is al jaren bezig met datakwaliteit. Zo richtte de organisatie één centrale database in voor rubricering. Dit hielp hen flexibel nieuwe producten en platformen in de markt te zetten. Truvo verdient niet alleen offline, maar ook online haar sporen. Klanten hebben direct toegang tot hun basisgegevens middels een website, waar zij hun data zelf kunnen veranderen. Daarnaast is Truvo contact bezig datakwaliteit te optimaliseren middels benchmarking en steekproeven.Philips lanceerde recent haar datakwaliteitproject waarbij klantgegevens universeel beschikbaar worden gemaakt tot in de haarvaten van de organisatie. Dat wil zeggen één centrale database voor Philips Consumer Lifestyle, Lighting en Healthcare toegankelijk voor 269 landen. Een monsterproject dat nog volop in ontwikkeling is. De jury ziet de enorme potentie en gaf Philips daarom de tweede prijs om hen te erkennen in deze stap.Pensioenenverzekeraar PGGM werd door het publiek aangewezen als favoriet. Onder het motto ‘weet wat je waard bent’ verspreidde PGGM het belang van datakwaliteit als een waar evangelie binnen de organisatie, waarvan datakwaliteit nu als ‘het kloppend hart’ wordt gezien. PGGM oogstte vooral veel bewondering voor de manier waarop de organisatie medewerkers centraal stelt binnen het project. Genomineerden VWE en Greenpeace werden door de juryleden eveneens geprezen om de hoge kwaliteit van hun inzendingen. Zij namen geen Award mee naar huis, maar ontvingen uit handen van de jury een rapport met een uitgebreide swot-analyse van hun dataquality-case. Bron: DDMA.

Company:

DDMA

Partners