03-06-2010

‘BI draagt bij aan concurrentievoordeel in de zorg’

Deel dit bericht

Onderzoek Universiteit van Tilburg toont waarde van Business Intelligence voor zorginstellingen aan.

Business intelligence (BI) draagt bij aan het creëren en behouden van concurrentievoordeel voor zorgverleners. Voorwaarde is dat de BI-infrastructuur is afgestemd op de strategie en doelstellingen van de instelling. Bovendien zijn er soms organisatorische aanpassingen vereist om de voordelen van BI te benutten. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg in opdracht van UNIT4 onder 102 instellingen in de ouderen-, gehandicapten-, jeugd-, en thuiszorg. In de zorgsector zijn de laatste jaren veel veranderingen doorgevoerd om marktwerking te vergroten. Zorgzwaartepakketten (ZZP) en Harmonisatie Kwaliteit Zorg (HKZ) certificatie zijn de nieuwe domeinen waarop zorginstellingen sturen. Hierbij speelt IT een steeds belangrijkere rol. Bijvoorbeeld bij het aantonen van de hoeveelheid zorg die er is geleverd aan het zorgkantoor en het bewijzen dat de instelling de zaken administratief op orde heeft. Business intelligence applicaties zijn ontwikkeld om hierin te kunnen assisteren. Daarbij worden ze vaak gebruikt als instrument om stuur- en beslisinformatie te genereren. Dat BI helpt bij het behalen van de doelen op het gebied van ZZP werd door 56 procent van de respondenten onderstreept. Daarnaast gaf vijftig procent van de respondenten aan dat BI assisteert bij het behalen van de doelen die zijn gesteld om de HKZ-normen te behalen. Het meetbaar en inzichtelijk maken van zorgkwaliteit werd door 42 procent van de respondenten gezien als een verbetering verkregen met de inzet van BI. Van de ondervraagden zegt 89 procent BI in te zetten voor inzicht in de financiën. 85 procent noemt inzicht in de ZZP-indicaties en -realisatie als reden om BI te gebruiken en 88 procent geeft aan inzicht te verkrijgen in de wachtlijsten. Verder gebruikt 71 procent BI voor inzicht in de bezettingsgraad iets wat vooral in de gehandicaptenzorg speelt.Ook het meetbaar maken van het personeelsbeleid (66%), cliëntinformatie (59%) zijn veelgenoemde toepassingen in het gebruik van BI. Het blijkt ook dat 39 procent efficiënter werkt na de invoering van het BI-systeem en 44 procent geeft aan betrouwbaardere informatie te kunnen rapporteren. Gemiddeld zijn zorginstellingen drie tot zes maanden bezig met de implementatie van een BI-systeem.Kijkend naar de meetnormen, neemt veertig procent de HKZ-normen aan als leidraad om de organisatie mee te sturen. De balanced scorecard wordt door zeventien procent gehanteerd. Zeven procent gebruikt het INK-model en zes procent gebruikt het MIK-V model. Bijna een kwart (23%) van de respondenten hanteert geen scorecard of gebruikt een alternatieve scorecard of model.Bron: Unit4.

Company:

UNIT4

Partners