Onderzoek SAS, Accenture en Platform Innovatie in Marketing: ruim 80 procent heeft geen bedrijfsbrede social media strategie.
Alhoewel twee derde van de Nederlandse organisaties actief is met social media, vindt 44 procent het moeilijk om de waarde ervan in te schatten voor hun organisatie. De effectiviteit ervan meten, ziet 31 procent van de respondenten als belangrijke uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik van social media door organisaties, dat in december 2010 online is uitgevoerd door SAS, Accenture en Platform Innovatie in Marketing (PIM) waaraan 196 personen meededen. Het onderzoek richt zich op het gebruik van social media voor zakelijk gebruik binnen Nederlandse organisaties met 50 of meer medewerkers. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ruim tachtig procent van de respondenten geen bedrijfsbrede social media strategie heeft.Interactie beperktDe ondervraagde bedrijven zijn vooral bezig met zenden en volgen. Ze gaan nog maar in beperkte mate interactie aan met hun doelgroep. Zo weet veertig procent niet op welke social media platformen over hun bedrijf en producten wordt gesproken. De respondenten zien interactie wel als het belangrijkste voordeel van social media.Ontwikkelen strategie bovenaan lijst uitdagingenUit het onderzoek blijkt ook dat het ontwikkelen van een social media strategie als de belangrijkste uitdaging wordt gezien. Deze strategie ontbreekt nog bij ruim 80 procent van de respondenten. Toch erkent een ruime meerderheid wel het belang van een strategie. Bedrijven die al beschikken over een social media strategie, zijn veelal ook de bedrijven die de effectiviteit van social media beoordelen met een 7 of hoger. Ook het laten inzien van de waarde aan collega's en het volledig benutten van de kracht van social media binnen de organisatie, scoren hoog op de lijst van uitdagingen met respectievelijk 34 en 31 procent."Om de kracht van social media optimaal te benutten, moeten organisaties niet alleen de juiste dialogen weten te vinden en volgen. Ze moeten deze ook begrijpen en passend beïnvloeden. Pas dan wordt de informatie bruikbaar als input voor marktbewerking en productinnovaties. Dit vraagt wel om een geïntegreerde, bedrijfsbrede aanpak. Social media een plek geven op de managementagenda is daarom van groot belang voor organisaties die hun klantbeeld en -relaties willen verdiepen", zegt Hetty Boerakker, marketing director van SAS Nederland.Social media analyses40 procent van de respondenten wil via social media gegenereerde gegevens integreren met andere marketingtools. Op dit moment is pas 7 procent hiermee bezig. Deze integratie is van belang voor het effectief promoten van producten, het vinden van nieuwe afzetmogelijkheden en het bewaken van het imago en de reputatie.De waarde van social media metenHet onderzoek laat ook een samenhang zien tussen het verkrijgen van budget voor social media en het aantonen van de waarde ervan. De waarde van social media valt lastig aan te tonen als er geen doordachte strategie met meetbare doelen is opgesteld. Het meten van de impact, het monitoren van resultaten en het aantonen van het rendement zijn hierbij cruciaal. Dit blijkt echter voor veel Nederlandse bedrijven nog lastig.Van de respondenten maakt 46 procent gebruik van een tool voor social media monitoring. 38 procent voert helemaal geen analyses uit. Slechts 14 procent meet de impact van social media conversaties. Nederlandse organisaties staan hiermee duidelijk nog aan het begin van de leercurve.Jeroen van den Nieuwenhof, senior executive in de CRM adviespraktijk van Accenture: “Consumenten zien social media in toenemende mate als een kanaal en middel voor customer service en verwachten zo gehoord en geholpen te worden. Maar het transformeren van de manier waarop service wordt verleend, is slechts het begin. Om optimale meerwaarde te halen uit deze moderne communicatiekanalen doen bedrijven er verstandig aan een ‘social CRM’-strategie te ontwikkelen. Zo’n strategie zorgt voor toename in het aantal contactmomenten met klanten die ook in een veel eerder stadium van het koopproces plaatsvinden. Het resultaat is een betere dienstverlening, vaak tegen lagere kosten dan die van meer traditionele marketing, verkoop en customer service kanalen.” Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.Bron: SAS.8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht