22-08-2011

Vodafone stroomlijnt BI met SAP Business Objects

Deel dit bericht

Telecomaanbieder schrijft grote groei op Nederlandse markt toe aan nieuwe Business Intelligence omgeving.

Vodafone Nederland heeft voor de business intelligence oplossing van SAP Business Objects gekozen. Daarmee heeft de telecomaanbieder een einde gemaakt aan de informatie-eilanden en de bijbehorende Excel-cultuur binnen de organisatie. Met de inzet van SAP Business Objects is de grote hoeveelheid bedrijfsinformatie nu ondernemingsbreed geïntegreerd waardoor er veel efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de informatie in de besluitvormingsprocessen, voor analyses en het managen van campagnes.
De groei van de omzet en het aantal klanten, een hoge groeiverwachting voor de komende jaren door de toenemende populariteit van mobiele devices en het gebrek aan integraal inzicht in de informatie vormde de belangrijkste drijfveer. Volgens Vodafone is het de nieuwe BI-omgeving waarmee de concurrentie in het afgelopen jaar werd afgetroefd en tot de grootste groeier maakte.

Vodafone Nederland gebruikt een Teradata datawarehouse, waarin geschoonde data uit de verschillende databronnen gestandaardiseerd is opgeslagen. In kubussen geaggregeerde data vereenvoudigen het gebruik daarvan voor specifieke doeleinden. Er worden realtime dashboard aangemaakt. Vodafone heeft de BI-operations uitbesteed bij HP.

Voor de realisatie en aansturing van het project installeerde Vodafone Nederland een Business Intelligence Competence Center. Daarin is de BI-functie, van oudsher verdeeld over Finance en Technology, gecombineerd.
Maurice Schrijnemakers geeft leiding aan het BICC. “Vodafone Nederland is een matrixorganisatie geworden waarbij alle BI gecentraliseerd is in het BICC. Door het centrale beheer blijft de performance van het systeem gewaarborgd. Daarnaast is het effect dat er niet een veelheid aan rapporten kan ontstaan.”

De klant en de gegegevens daarover spelen een centrale rol. Bart Cloosen, BI specialist: “De databron die de klantenservice gebruikte, werd groter en ingewikkelder. Excel voldeed niet meer bij 200.000 calls per maand. BO is veel geschikter voor rapportages gebaseerd op grote hoeveelheden data. Op het datawarehouse worden vanuit een BO Universe rapporten en dashboards gedraaid. De klantenservice-informatie is belangrijk voor marketing, net als informatie uit ons CRM-systeem.”

Binnen het Vodafone-concern worden de ontwikkelingen op het gebied van BI in Nederland beschouwt als pilot-project en met argusogen gevolgd.  


Bron: www.sap.nl

Company:

SAP

Partners