11-02-2013

SWOT zinloos voor vernieuwende strategieën

Deel dit bericht

Het Rijnlands organisatiemodel is sterk in opmars. Dat betekent waarde creëren voor verschillende stakeholders, waarbij het om meer gaat dan geld alleen. Deze complexiteit maakt strategie ontwikkeling voor bedrijven niet gemakkelijker. Traditionele tools als de SWOT-analyse blijken hierbij zelfs averechts te werken. Organisaties hebben zinvollere aanpakken en instrumenten nodig om tot strategische keuzes te komen. Dat concludeert organisatieadviseur Paul Kloosterboer in zijn nieuwe boek ‘Van waarnemen naar Waarmaken’.

 De druk op kennisintensieve organisaties neemt toe om meer waarde te leveren tegen lagere kosten. Het is volgens de organisatieadviseur daarom beter te stoppen met de oude manier van analyseren. Kloosterboer: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de SWOT-analyse niets toevoegt aan het strategieproces. Integendeel, het zet ons volstrekt op het verkeerde been”.
De waardefoto 
Kloosterboer vergeleek enkele meer en minder succesvolle projecten voor strategievorming met professionals uit zijn eigen praktijk en keek daarbij naar de verschillen in aanpak. Op basis daarvan ontwikkelde hij onder meer ‘de Waardefoto’, een nieuw instrument dat zeer bruikbaar bleek bij strategievorming.
"De Waardefoto toont niet alleen de betekenis van een organisatie voor haar externe en interne stakeholders in één oogopslag. Minstens zo belangrijk is dat het samen opstellen van de Waardefoto de relatie tussen managers en professionals in de organisatie enorm vooruit helpt", licht de organisatieadviseur verder toe. “Managers en professionals leren van nature graag, maar helaas niet van elkaar." Het verstandshuwelijk tussen hen is op z’n zachtst gezegd aan een nieuwe impuls toe. Of liever, aan een flinke scheut liefde.
Expeditie naar waarde
Kloosterboer beschrijft daarom zijn boek als ‘een ontdekkingstocht naar de slaag- en faalfactoren voor vernieuwen mét professionals’. Tijdens een Expeditie naar Waarde nemen professionals en managers met eigen ogen waar hoe ze waarde creëren of vernietigen voor klanten, financiers, partners en zichzelf. De Expeditie leidt niet alleen tot inzicht, maar tot een bewustere engagement aan de nieuwe strategie. Een expeditieleider vecht daarbij niet voor zijn eigen gelijk, maar voor de kwaliteit van het strategische ontdekkingsproces.
Het boek wordt uitgegeven door SDU.

Company:

SDU

Partners