Barry Devlin: Het gaat niet om de data, maar om het inzicht

Deel dit bericht

“Je zou niet moeten worden gedreven door data, maar geïnformeerd worden door informatie”, zegt de Zuid-Afrikaanse BI-specialist Barry Devlin. Hij is eind maart keynotespreker bij de DW & BI Summit. Hij pleit voor een bredere benadering van data, meer menselijke inbreng, maar vooral meer focus op de toepassing ervan.

 “De uitdagingen waar de bezoekers van de DW & BI Summit voor staan zijn divers”, zegt Barry Devlin. “In de markt zien we op dit moment twee ontwikkelingen. De ene kant is de excitement over alle externe, ongestructureerde, niet gemanagede data, bijvoorbeeld door the Internet of Things. Dit groeit razendsnel. Aan de andere kant leeft er angst voor deze ontwikkeling. Het is fascinerend om te zien hoe dat uitpakt. Gaan de kansen en de groei belangrijker worden dan de roep om meer governance, of andersom?”

Volgens hem worden dergelijke vraagstukken in een te vroeg stadium van bovenaf naar de IT toegeschoven. “Ik denk dat het altijd begint bij de business. Waar het om gaat is wat we ermee willen doen als organisatie. Terwijl nu de technologie nog te vaak de business drijft. Alles wat in de business wordt ontwikkeld is echter gebaseerd op technologie. Wanneer je businessmensen dus vraagt hoe ze verder willen, zeggen ze dat ze meer data willen gebruiken en meer technologie willen inzetten.”

Brug

“Ik merk dat de brug tussen die twee entiteiten wankel is”, vervolgt hij. “Ik heb daar een boek over geschreven, met de strekking dat IT zou moeten opstaan en zeggen dat het niet alleen gaat om de bits en de bytes, het gaat er juist om de technologie te ontwikkelen in het kader van de business, om samen te werken met de business, om ze te helpen begrijpen wat er mogelijk is met technologie.”

Andersom is het zaak dat ook de business meer zou moeten weten van technologie. “Dat wordt overigens steeds makkelijker, omdat de huidige business managers deel uitmaken van de Millennial-generatie. Zij kennen het verschil tussen een iPod en een iPad. IT moet dus met relevant advies komen voor de business, en de business moet daar adequaat mee omgaan.”

Unintelligence

Dat vraagt ook om een andere benadering van data intelligence en data warehousing. Zijn boek Business Unintelligence slaat op de weinig slimme manier waarop organisaties met data omgaan. Want het gaat verder dan de data, ook intuïtie speelt bijvoorbeeld een rol. Je zou niet moeten worden gedreven door data, maar geïnformeerd worden door informatie.”

Het gaat dus om wat je doet met de data. “Het verschil tussen data en informatie is een filosofische vraag. We zijn geobsedeerd geraakt door data, je kunt er als techneut prachtige dingen mee doen. Maar het idee van informatie is subtieler, want dan gaat het over de context waarin je het gebruikt, hoe verbetert het mijn inzicht, en hoe kan ik er betekenis aan geven. Alleen beschikken over data is niet genoeg.”

“We zouden bijna vergeten dat de waarde ervan zit in het gebruik, en de verhalen die eruit komen. En ik hoop dat dit er altijd een menselijk element aan zal toevoegen. Het is erg interessant om de maatschappelijke en bredere economische impact te bekijken van wat we doen. Want in feite zijn we met een soort ongepland experiment bezig met data. Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.”

Partners