Na een generatie van technologische innovatie bevinden wij ons in wat ik beschouw als een van de belangrijkste revoluties van de afgelopen 30 jaar. De samensmelting van ICT en netwerktechnologieën is de laatste jaren zichtbaarder dan ooit en biedt resellers meer kansen voor nieuwe business. Data Analytics as a Service is daar een goed voorbeeld van.
De hechte integratie van informatietechnologie en telecommunicatie tot één dienst is nergens zo duidelijk zichtbaar als in de razendsnelle opmars en adoptie van een brede reeks clouddiensten. We zien momenteel op grote schaal een horizontale integratie met aangrenzende technologieën en applicaties. Hierdoor ontstaan integrale oplossingen die gebruikers ofwel kunnen afnemen als on demand dienst ofwel op basis van een ‘pay as you go’-model. De combinatie van supersnelle netwerken en ongebreidelde rekenkracht maakt het mogelijk om grootschalige, complexe en ongestructureerde hoeveelheden data te analyseren, zelfs via het publieke internet. Deze ontwikkeling is het tastbare bewijs voor het samengaan van netwerktechnologie en ICT.
Er zijn tal van voorbeelden die mijn beweringen staven. Bedrijven zullen in staat zijn om het koopgedrag van hun klanten te analyseren aan de hand van informatie over alle transacties uit het verleden. Farmaceutische bedrijven zullen in staat zijn om in een compleet virtuele omgeving het gedrag van geneesmiddelen te simuleren op basis van een volledig ontcijferd menselijk genoom. Lokale overheden zullen in staat zijn om bedreigingen te identificeren op basis van een enorme hoeveelheid beelden van bewakingscamera’s. Dit zijn duidelijke voorbeelden van het soort nieuwe diensten dat onze branche momenteel kan faciliteren.
Weten wat mogelijk is
Maar hoe geavanceerd onze technologieën, geïntegreerde oplossingen en diensten ook mogen zijn, een eerste vereiste is dat bedrijven een gedegen inzicht hebben in de manier waarop ze deze mogelijkheden kunnen vertalen naar zakelijke kansen. De markt vraagt van onze branche dus om meer dan ’s werelds meest geavanceerde netwerkoplossingen en een krachtige integratie met ICT-diensten. De volgende stap is dat leveranciers, en combinaties van leveranciers, horizontale oplossingen voor het bedrijfsleven ontwikkelen en vooraf integreren. Om succesvol te kunnen zijn, moeten resellers van ICT-oplossingen beschikken over de vaardigheden, kennis en bredere visie om een compleet nieuw dienstenportfolio samen te stellen op basis van deze nieuwe oplossingen.
Data Analytics as a Service
De analyse van Big Data is naar mijn mening een goed voorbeeld van een toepassing met nieuwe zakelijke kansen. Veel bedrijven worstelen namelijk met dit vraagstuk. Er liggen dan ook aantrekkelijke kansen voor resellers die een optimale integratie van netwerktechnologie en ICT kunnen bieden. Met een innovatieve dienst als Data Analytics as a Service (DAaaS) kunnen ze klanten een unieke verzameling van tools en mogelijkheden aanreiken en een dergelijke dienst biedt tegelijkertijd kansen voor groei in nieuwe markten. Service providers kunnen DAaaS ondersteunen door het ontsluiten van de kracht van hun netwerkinfrastructuur en bestaande ICT-middelen. ICT-dienstverleners kunnen geavanceerde nieuwe mogelijkheden aanbieden als nieuwe zakelijke diensten en processen die deze diensten ondersteunen. Door samenwerking kan de branche een nieuwe golf van innovatie in gang zetten door een reeks bedrijfsapplicaties ‘as-a-service’ aan te bieden via een flexibele, economisch levensvatbare infrastructuur.
Een dienst als Data Analytics as a Service zal zakelijke gebruikers in staat stellen om zich te concentreren op hun kerntaken, dus zonder de zorg, kosten en afleiding die gepaard gaan met het ICT-beheer. Een uitgelezen kans voor resellers om unieke, gedifferentieerde bedrijfsomgevingen te creëren die de weg vrijmaken naar meer winstgevendheid en succes.
Rob Wilts is senior director Regional Service Providers Europe & Africa bij Ciena
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht