22-12-2014

Ondernemen is als autorijden

Deel dit bericht

Ik zal het niet snel vergeten: mijn eerste autorijles. Van mijn rijinstructeur kreeg ik een waardevolle tip die ik voor de rest van mijn 'rijcarrière' niet meer ben vergeten. In die tip ligt bovendien een waardevolle les voor ondernemers verscholen.

Informatie is alles

Informatie is alles tijdens autorijden. Over je medeweggebruikers, over je auto, over wat er voor je ligt. Mijn lesinstructeur hamerde meer dan eens op het belang van een goed zicht en de instrumenten die daarvoor nodig zijn. Neem de achteruitkijkspiegel. Die geeft informatie wat achter je ligt, letterlijk. Mede dankzij die informatie kun je beter anticiperen op het verkeer. Een achteruitkijkspiegel is in iedere auto onmisbaar. Kun je wel of niet veilig inhalen of links afslaan? Zonder is het niet alleen lastig beslissingen nemen, maar zelfs levensgevaarlijk.

Dashboard: informatie over het nu

Hetzelfde geldt voor het dashboard. Deze geeft informatie over je auto in het nu. Hoe hard je rijdt, hoeveel benzine je verbruikt, hoeveel toeren je maakt: je krijgt via tal van meters real-time informatie. Ook die informatie is onmisbaar. Houd je je wel aan de snelheid? En haal je met de huidige benzinevoorraad het volgende tankstation? Zonder dashboard moet je afgaan op onderbuikgevoel en ruwe inschattingen.

Onmisbaar: de voorruit

Dan je voorruit, misschien wel de belangrijkste bron van informatie. Door de voorruit zie je de toekomst, wat er staat te gebeuren. Zonder die informatie maak je gegarandeerd ongelukken. Die belangrijke tip kreeg ik op dit onderdeel. Ik keek die eerste les heel erg naar de neus van de auto. Verkeerd, zo vertelde de instructeur mij. Je moet juist van je weg kijken, zo ver mogelijk 'de toekomst in'. Dan kun je beter anticiperen op het verkeer. Kijk van je weg, in de verte, en je weggedrag zal soepeler zijn.

Niet te missen analogie

De analogie met ondernemen is inmiddels niet meer te missen. Ook organisaties kunnen niet zonder informatie. Zonder een scherpe blik in het verleden, zodat ze daaruit lessen kunnen trekken voor de toekomst. En niet zonder een real-time zicht op het 'nu'. Hoe presteren je assets, waar wordt momenteel verlies en winst gemaakt? Welke producten verkopen nu goed en welke minder? Dashboards bieden dat inzicht.

Toverwoord big data

Het toverwoord is hier big data. Op zichzelf zijn grote hoeveelheden gegevens nutteloos, maar met de juiste tools is big data een goudmijn. Met goede instrumenten en het juiste platform kun je uit de enorme gegevensberg inzichten verkrijgen. Inzichten in het verleden, via rapportages. Maar ook in het heden, via real-time dashboards. En die vooruitziende blik? Met predictive analytics kun je vrij nauwkeurig voorspellen waar je business naartoe beweegt.

En die tip van mijn rijinstructeur? Die is nog altijd onverminderd waardevol. Niet alleen in de auto, maar ook voor organisaties. Kijk zo ver mogelijk vooruit, want dan kun je beter anticiperen. Laat predictive analytics dat nu net mogelijk maken.

Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland

Partners