09-12-2014

Wave Analytics vooral aantrekkelijk voor bestaande Salesforce klanten

Deel dit bericht

Tijdens het immense Dreamforce event in San Francisco – met maar liefst 140.000 geregistreerde bezoekers, het grootste business tech event in de VS - kondigde Salesforce aan een nieuwe markt te betreden. Die van de Business Analytics. De Wave Analytics cloud is inmiddels het zesde Salesforce cloud-platform, en richt zich op de Business Intelligence markt. Maar niet de standaard markt. Het nieuwe platform is zo ontworpen dat het volledig integreert met de CRM-oplossingen van Salesforce, en dat is ook meteen de key-markt die het adresseert. Wave Analytics Cloud lijkt in eerste instantie vooral aantrekkelijk voor al die organisaties die de schat aan informatie in hun Salesforce-systeem willen combineren met de informatie uit diverse andere systemen en bronnen. Iets dat nu slechts met de hulp van gespecialiseerde oplossingen en mankracht te realiseren is. Wave gaat die informatie ontsluiten en wel op zo’n manier dat de huidige dagelijkse gebruikers van Salesforce, de business managers, verkopers, servicemedewerkers en marketeers het zelf kunnen, zonder tussenkomst van IT of data-analisten.

Waarom?
Waarom doet Salesforce dit? Is het een stap uit de comfortzone, of is het juist heel logisch? De Business Intelligence markt heeft de afgelopen jaren een stabiele groei laten zien. Volgens Gartner groeide de markt in 2011 en 2012 met 6,8%, en was er een stijging van bijna 8% in 2013. Het bureau schat dat de markt inmiddels ruim $ 14 miljard groot is. De laatste tijd zijn meer en meer partijen ertoe over gegaan om het analyseren van data uit het domein te halen van de pure data-scientist. Er is steeds meer data, er is behoefte aan meer inzicht, maar dan wel snel, intuïtief en eenvoudig en visueel. Self-service is het toverwoord. En dat komt goed uit want de business managers die nu al gewend zijn aan de Salesforce-interface, zullen in no time up & running zijn met de Analytics Cloud. Voor de CIO betekent het vervolgens dat hij minder tijd kwijt zal zijn aan het invullen en ondersteunen van alle ad-hoc data-behoeftes van zakelijke gebruikers.

Harde concurrentie in de markt
Hoewel de analytics-markt Salesforce een kans biedt verder te groeien, is het natuurlijk niet zo dat het bedrijf de enige is. Sterker nog: het is rijkelijk laat op dit feestje. Grote concurrent SAP domineert de markt en heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 21,3%. Daarnaast heeft Salesforce ook in deze markt weer te maken met concurrenten als Oracle, IBM en Microsoft. De usual suspects derhalve. Zo bezien was Salesforce ook eigenlijk al te lang de grote afwezige in dit rijtje.

Uitdagingen
Wave verkoopt zichzelf in de eerste plaats als eenvoudige software die makkelijk te gebruiken is door eindgebruikers die geen specialist zijn. Veel organisaties hebben echter al data-specialisten en gespecialiseerde tools in huis. Dat zet het bedrijf een beetje voor een dilemma: ofwel het moet het platform gaan uitbreiden met additionele functionaliteit, waardoor het minder eenvoudig te gebruiken is, ofwel het houdt het simpel, met het risico dat het té simpel blijft. Ook moet het dan kiezen tussen het verkopen aan een nieuwe doelgroep (waar andere argumenten spelen), of aan de bestaande gebruikers. Keith Bigelow, verantwoordelijk voor Analytics Cloud, gaf tijdens zijn persconferentie op Dreamforce aan dat laatste voorlopig de voorkeur heeft. Het is een oplossing voor bestaande Salesforce-klanten en -gebruikers. Die zullen ook zeker interesse hebben in deze toevoeging. Daarbuiten speelt de propositie nog niet. Zo zal ook de head-to-head competitie met de gorilla’s op dit gebied nog even op zich laten wachten, zo verwacht Bigelow. Eigen klanten eerst!

Koen Rakers, Marketing Manager Benelux Salesforce.com

 

Partners