Bedrijfsinformatie levert de meeste toegevoegde waarde op wanneer die in handen is van marketing of klantenservice. Minder dan 1% van het Europese midden- en grootbedrijf is echter van mening dat deze afdelingen ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van deze data en worden dan ook niet gewezen op risicovol gedrag. De verantwoordelijk blijft in de meeste gevallen bij de IT-afdeling liggen.
Dat blijkt uit onderzoek van informatiemanager Iron Mountain met PwC. 62% van het Europese midden- en grootbedrijf is van mening dat de marketingafdeling waardevolle informatie uit de bedrijfsinformatie kan destilleren. 46% denkt dat ook de klantenservice daar baat bij heeft. Minder dan 1% stelt dat deze afdelingen ook hun verantwoordelijkheid hebben bij de bescherming van die hoogwaardige bedrijfsinformatie. Iron Mountain stelt dat veel organisaties zich er bij het openzetten van de toegangspoorten tot hun bedrijfsinformatie niet bewust van zijn dat dit ook aan de gebruikerskant grote informatierisico´s met zich meebrengt.
IT-afdeling blijft verantwoordelijk
De Risk Maturity Index 2014 van Iron Mountain met PwC wijst uit dat de meeste bedrijven verwachten dat de IT-afdeling marketing- en klantgerichte afdelingen vrije toegang geeft tot data. 60% van de respondenten stelt dat dit noodzakelijk is om hen te ondersteunen bij het openbreken van markten en het werven van klanten. Eveneens 60% wil met de toegang tot data de klantenservice ondersteunen en verbeteren. 39% van de respondenten stelt echter dat de IT-afdeling eindverantwoordelijk is en blijft voor de informatiebeveiliging. De gebruikers zijn volgens deze groep dus niet verantwoordelijk voor de veiligheid van data, wat IT-afdelingen in een lastig parket bent.
Deze situatie vraagt om 'Integrale Informatieveiligheid'. Dit is een bedrijfsbrede aanpak en samenwerking om:
bedrijfsinformatie als productiemiddel adequaat veilig te stellen
Gebruikers van bedrijfsinformatie zijn volgens Iron Mountain nadrukkelijk onderdeel van deze aanpak. Zij hebben immers de kennis, ervaring en rol die noodzakelijk is voor een optimale informatiebescherming.
Onderliggend risicogedrag
Iron Mountain waarschuwt dat bedrijven het onderliggende risicogedrag echter vooralsnog niet onderkennen. Denk hierbij aan het meenemen van bedrijfsinformatie van de werkvloer om thuis of tijdens onderweg verder aan te werken. Iron Mountain waarschuwt dat dit soort gedrag voor aanzienlijk beveiligingsrisico´s zorgt.
Het bedrijf wijst ook op eerder onderzoek, waaruit blijkt dat juist marketeers bovengemiddeld vaak bedrijfsgevoelige informatie meenemen. Eén op de drie (35%) werkt daarmee twee tot vier keer per werk vanuit huis. Hetzelfde percentage werkt daarmee tijdens het forenzen. Daarnaast gebruikt 48% van de marketing-medewerkers vaak persoonlijke e?mailadressen om documenten te verzenden, waarbij 12% gebruik maakt van onbeveiligde draadloze netwerken. Benutte bedrijfsinformatie wordt tot overmaat van ramp door 28% buiten het kantoor achteloos weggegooid.
Bewustzijn en beleid
Jeroen Strik van Iron Mountain zegt: "De Information Risk Maturity Index 2014 die we met PwC hebben opgezet, laat zien dat bedrijven die willen profiteren van hun waardevolle bedrijfsinformatie worstelen met de veiligheid daarvan. Het bleek dat slechts een derde van de Europese kantoormedewerkers beveiligde toegang heeft wanneer zij op afstand werken. Wij adviseren Integrale Informatieveiligheid, om maximaal te profiteren tegen minimale risico´s. De IT-afdeling behoudt daarbij een grote verantwoordelijkheid. Maar de gebruikers zelf krijgen ook hun aandeel in die verantwoordelijkheid. Aan Integrale Informatieveiligheid gaat wel eerst de bewustwording van risicogedrag vooraf."
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht