05-06-2014

BI heet nog steeds gewoon BI

Deel dit bericht

Passionned Group heeft de Business Intelligence (BI) Tools Survey uitgebreid met een nieuw element. De zojuist verschenen editie 2014 bevat naast de gebruikelijke uitgebreide analyse van functionaliteiten van de tools en kenmerken van de Business Intelligence-leveranciers, nu ook een Sentiment Analyse.

De aanleiding daarvoor is de door veel leveranciers ingenomen stelling dat Analytics het nieuwe BI zou zijn. In vele publicaties en presentaties wordt gepromoot om de term BI naar het archief te verwijzen en voortaan alleen nog te spreken van Analytics.

De eerste analyse werd uitgevoerd op ruim 70.000 tweets die zijn gerelateerd aan de specifieke BI-leveranciers of de door hen geleverde oplossingen. Uit de resultaten blijkt dat de gebruikers en ook nog veel van de leveranciers zelf – met uitzondering van IBM en SAS – nog steeds spreken van BI.

Dat staat dus haaks op de boodschap die de leveranciers via de diverse kanalen naar buiten brengen. Een geruststellende gedachte: BI heet nog steeds gewoon BI.

En dat is terecht, volgens Passionned Group. Analytics kun je niet (goed) doen zonder degelijke BI-infrastructuur, en BI zonder Analytics werpt veel minder vruchten af. Beide zijn én blijven nodig om organisaties intelligenter te maken.

De Sentiment Analyse zal vanaf nu elk kwartaal worden uitgevoerd.

De complete Business Intelligence Survey 2014 kan besteld worden via de website van Passionned Group.

 

Partners