Intuïtie is niet langer genoeg. Als gevolg van de toenemende druk om steeds sneller resultaten te behalen, doen steeds meer managers een beroep op datagedreven besluitvorming en technologie. In een recent onderzoek van Harvard Business Review, in samenwerking met SAS, zegt 70% van de organisaties die analytics organisatiebreed inzetten, dat zij betere financiële resultaten bereiken en een hogere productiviteit, lagere risico's en een snellere besluitvorming. In datagedreven bedrijven, zijn werknemers bovendien proactiever en creatiever. Zij genereren een stroom aan nieuwe ideeën. Managers gebruiken vervolgens analytics om die ideeën te testen, feedback te leveren en samenwerking en innovatie te stimuleren.
Eén groep respondenten uit het onderzoek onderscheidt zich van de rest, de Analytics Leaders. Zij zijn ervaren gebruikers van analytics die hun beslissingsproces inzetten als integraal onderdeel van een datagedreven cultuur en hiermee betere financiële resultaten bereiken. Deze organisaties kenmerken zich door:
• een hoog niveau van analytische volwassenheid
• een datagebaseerde besluitvormingscultuur
• transparante besluitvorming
• bedrijfsbrede besluitvormingsprocessen
• meer gebruik van analytics in real-time decision making
• nadruk op het gebruik van managersinzichten als aanvulling op de data
• voortdurend verfijnen en testen van nieuwe ideeën
Volgens HBR mag 11% van de respondenten zich zo’n Analytics Leader noemen. Het is opvallend dat deze organisaties allemaal dezelfde specifieke aanpak van besluitvorming kennen, ongeacht land van herkomst, bedrijfstak en bedrijfsomvang.
Veel van de respondenten geven aan dat ze door het gebruik van analytics in een datagedreven cultuur, niet alleen sneller beslissingen nemen, maar ook betere. “De economie is zo competitief dat je analytics wel móet gebruiken om te concurreren”, zegt Christopher C. Williams, strategy executive van J.P. Morgan Chase. “Organisaties die zijn overgestapt op feitengebaseerde besluitvorming – aangescherpt en aangevuld door managersinstinct – nemen gewoonweg betere beslissingen dan zij die puur op buikgevoel werken. Wat de succesvolle bedrijven onderscheidt is dat ze een analytics ecosysteem inrichten waarin ze de bijdrage van analisten maximaal benutten. Hierdoor begrijpen executives de onderlinge verbanden en de herkomst van hun besluiten en kunnen ze betere beslissingen nemen dan voorheen.”
Opvallend is ook dat deze koplopers analytics veel vaker inzetten voor real time decision making, bijna een kwart meer dan bedrijven die analytics maar incidenteel toepassen. Edgar Pors, Senior Channel Manager van Ziggo stelt over de inzet van analytics voor real time decision making: "Met Real Time Decision Manager halen we niet alleen meer rendement uit het klantcontact, maar verbeteren we ook de klantloyaliteit en -tevredenheid door passend advies en een betere kwaliteit van het gesprek.”
8 en 9 januari 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
2 april 2025 Schrijf in voor al weer de twaalfde editie van ons jaarlijkse congres met wederom een ijzersterke sprekers line-up. Op deze editie behandelen wij belangrijke thema’s als Moderne Cloud Data Architecturen, Datawarehouse Design met Ge...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
3 april 2025 Deze workshop met Winfried Etzel behandelt de centrale pijler van Data Mesh: Federated Data Governance. Hoe zorg je voor een goede balans tussen autonomie en centrale regie? Praktische workshop van een halve dag op 3 april in Utre...
3 april 2025 In de snel veranderende wereld van vandaag is het effectief benutten en beheren van gegevens een kritieke succesfactor voor organisaties. Deze cursus biedt een fundamenteel begrip van Master Data Management (MDM) en de centrale ro...
7 t/m 9 april 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richt...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht