15-11-2013

‘Adapt or die’, BI is cruciale tool

Deel dit bericht


De Business Discovery World Tour van QlikTech in Eindhoven was druk bezocht. De aanwezigen hoorden keynotes van onder meer CEO Lars Björk. Het team van BI Platform sprak met hem over trends en ontwikkelingen in BI, van natural analytrics tot de relatie met de business.

Adapt or die, was de titel die Lars Björk, CEO van QlikTech, had gekozen voor zijn lezing. Hij legt uit: “We leven in een tijd waarin grote veranderingen plaatsvinden, gedreven door technologie. Als je je niet aanpast zul je uiteindelijk achterblijven. Die veranderingen vormen echter ook een kans. Er komt een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt die moeiteloos gebruik maakt van die nieuwe technologie. Je kunt iets dat een uitdaging is ombuigen tot een grote kans. Daar moet je alert op zijn.”

Voor CIO’s heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. “Mobility, social media en collaboration zijn blijvende ontwikkelingen. Dat zien we terug in de manier waarop we onze software ontwerpen. Je kunt de kracht van analytics nu beschikbaar stellen aan iedereen. Alle gebruikers kunnen iedere dag, overal, slimmere beslissingen nemen. Daar is een infrastructuur voor nodig die wordt beheerd door de business.”

Businessdiscussie

De sprekers zijn het erover eens dat nu eindelijk echt de brug geslagen wordt tussen business en IT door oplossingen als die van QlikTech. BI is daarmee echt een businessdiscussie geworden. Veel eindgebruikers hebben dus behoefte aan goede analytische tools. Zij zijn op zoek naar oplossingen die bruikbaar zijn in hun specifieke context. Een andere uitdaging is de iteratieve cyclus tussen IT en business, die in veel gevallen te lang is. IT gaat de requirements onderzoeken om vervolgens iets te bouwen dat pas veel later bij de business user terechtkomt.

Steeds meer executives op C-level gaan zich met BI bezighouden. Voorheen speelde BI niet echt op het niveau van de CIO. Big Data daarentegen verandert alles, ieder bedrijf wordt een IT-bedrijf, ieder budget wordt IT budget, iedere leader wordt IT leader, dat komt door de digitalisering van de samenleving. Daardoor staat het op de agenda van de board. Tegelijkertijd wordt deze ontwikkeling gedreven van onderaf doordat op verschillende niveaus IT-aankopen worden gedaan.

Waardevol

QlikTech speelt op deze ontwikkelingen in met Natural Analytics. CEO Lars Björk: “Onze klanten hebben te maken met een aantal zaken. Ze hebben te maken met grote hoeveelheden data uit een grote verscheidenheid aan bronnen. Die willen ze samenbrengen. Vervolgens willen ze eruit halen wat waardevol is voor bepaalde gebruikers, of een bepaalde groep gebruikers, op het moment dat ze dit nodig hebben. Dat is wat er op een abstract niveau speelt. In de dagelijkse operaties gaat het om de vraag wat de legacy-systemen zijn en wat de databronnen zijn.”

“Daar hebben ze mee te maken omdat ze in het verleden teveel gericht zijn geweest op het neerzetten van de perfecte infrastructuur. En helaas was dat niet makkelijk te gebruiken, en evenmin flexibel. Daarom zijn veel gebruikers overgestapt op een platform dat ze wel makkelijk konden gebruiken: Excel.”

“Wat wij nu doen is kijken naar de manier waarop mensen van nature omgaan met informatie, zoals patroonherkenning. Als je software bouwt die heel dicht tegen deze ervaring aanzit verlaag je de barrière om ermee aan de slag te gaan. Analytics zou een natuurlijk onderdeel moeten worden van de manier waarop je dagelijks beslissingen neemt. Business discovery is wat we doen, natural analytics is hoe je het doet.”

CIO’s realiseren zich volgens hem dat ze niet meer de ‘portier’ zijn die bepaalt welke oplossingen de business gebruikt. “Gebruikers kiezen zelf wel welke oplossing ze gebruiken. Nog beter is het om een platform aan te bieden waarop de business in staat is zelf de oplossing te bouwen die ze nodig hebben. De boodschap is dat je daarmee niet de controle verliest, je weet nog steeds wat er speelt, alleen ben je niet meer zelf degene die de applicaties bouwt.”

Flexibel

QlikTech verkoopt daarom al van oudsher aan de business. “Het is geen technologieverkoop. Het is een technologische oplossing, maar wat we in feite verkopen is waarde voor de business. Want als software geen waarde heeft voor de business zou ik niet aanraden om erin te investeren.”

“Verandering begint niet met technologie, maar met de business requirements. Wat zou je eruit willen halen? Wat zou een mooie return zijn voor een organisatie? Besparen van tijd, van geld, een combinatie daarvan, of nieuwe inzichten? Als je die voorwaarden goed formuleert krijg je de juiste oplossing. Waarbij je in de gaten moet houden dat de omgeving voortdurend verandert, je moet flexibel genoeg zijn om op die veranderingen in te spelen.”

 

 

Partners