27-09-2013

'Dataverlies is onacceptabel’

Deel dit bericht


Data wordt steeds belangrijker voor organisaties. Niet alleen meer voor financiële instellingen, die er al langer mee bezig zijn, maar ook andere bedrijven zoals webshops. Dit vraagt om specifieke oplossingen om deze data te beschermen. Samenwerking is van cruciaal belang om deze dienstverleningin de juiste vorm aan te bieden. NetApp en Unitt zijn daarom een samenwerkingsverband aangegaan waarin ze hun technologie combineren om data van organisaties beter te beschermen.

Bedrijven die langer dan tien dagen een computerstoring ondervinden, komen daar financieel niet meer compleet overheen. Vijftig procent daarvan sluit binnen vijf jaar de deuren. Deze berekening uit Disaster Recovery Planning: Managing Risk and Catastrophe in Information Systems van Jon Toiga geeft aan hoe cruciaal data is voor organisaties. Het is dus zaak dat hier een oplossing voor wordt gevonden, om data van organisaties veilig te stellen. Maar die oplossing moet wel gericht zijn op de manier waarop klanten op dit moment hun IT afnemen. “Traditioneel kocht de klant alleen een product, later is dat geëvolueerd naar het kopen van een oplossing” zegt Peter Wilbrink, Country Manager van NetApp Nederland. “Op dit moment zitten we in een situatie waarin een klant een dienst afneemt. Dat is een verandering in de markt die de traditionele leveringsmodellen van IT volkomen op zijn kop zet.” 

Eindgebruikers willen dus op een andere manier hun IT afnemen. “Dit betekent dat je het als leverancier op een andere manier moet aanbieden. Iemand moet diensten gaan aanbieden. Maar wat is die dienst, en wat is het onderscheidende element? Veel klanten zijn, zeker in deze tijd, op zoek naar andere mogelijkheden, bijvoorbeeld uit financiële overwegingen.” Unitt en NetApp zijn een partnerschap aangegaan, waarin Unitt in het kader van zijn data loss prevention dienstenportfolio als eerste hosting service provider een innovatieve dienst op de markt brengt: Zero Data Loss Service (ZDLS). Deze dienst is gebaseerd op NetApp’sMetroCluster technologie-platform, dat storage biedt op twee fysiek gescheiden locaties in twee datacenters die onderling met elkaar zijn verbonden. Alle data wordt realtime dubbel opgeslagen. Met alle voordelen van dien op het gebied van beveiliging, maar ook van opschaling en uitbreiding als dat noodzakelijk mocht worden. 

Ondersteunen 
Hoe kom je tot zo’n samenwerking? Wilbrink: “We kennen elkaar al langer als leverancier en als klant, zeker in België doen we al jaren zaken. Een aantal maanden geleden zijn die contacten intensiever geworden. Unitt is onderdeel geworden van ons service provider-programma (Platinum-status), waarmee we verder gaan samenwerken. Dat doen we bij het ontwikkelen van diensten. Daarnaast helpen we bij het operationeel stellen van de dienst. Want het is meer dan alleen het bouwen van een dienst, je moet het ook operationeel maken bij de klant. Je kunt niet zomaar even een knop omzetten en het werkt. We proberen ze dus ook daarin te ondersteunen.” “Wij hebben al veel best practices die we op dat gebied ter beschikking kunnen stellen. Het laatste aspect is dat je samen naar de markt toetreedt om die dienst aan te bieden aan de eindgebruiker. Daar is intensieve samenwerking voor nodig, bijvoorbeeld door samen naar de klant te gaan. Marktbewerking, klantbewerking horen daar allemaal bij. Ook voor onze eigen organisatie betekent dit een transformatie, de samenwerking met een uitdagende partij als Unitt is bijzonder.” 

Hans Reinhart, directeur van Unitt: “Het culturele aspect is belangrijk. We zijn een challenger. Dat kunnen we alleen blijven als we samenwerken met een partij met dezelfde mentaliteit. De hostingmarkt is in het afgelopen decennium ingrijpend veranderd: van netwerk naar computer naar data. Eerst was de laag netwerk de uitdaging, hoe ga je om met grote hoeveelheden gebruikers. Dat werd opgelost. Toen kwam de compute laag, omdat alles groeide. Ook dat is door zaken als virtualisatie opgelost. Nu gaat het om de laag van de data, dat is nu de uitdaging in het creëren van een passende oplossing voor de klant. Dat is waar wij als Unitt nadruk op leggen met technologische kennis, dienstverlening en advies. De keuze voor NetApp is een logische geweest en een heel belangrijke. Het is niet zomaar een leverancier, het is een strategische partner geworden.” 

Data-laag steeds belangrijker 
De oplossingen van Unitt richten zich op vier thema’s: e-commerce, ISV’s /SaaS, bedrijfskritische applicaties en High Volume/High Traffic. Reinhart: “In die eerste drie zien we het belang van data en datamanagement sterk toenemen. Dat begon bij banken, maar je ziet het nu bij veel meer organisaties terugkomen. Een webshop bijvoorbeeld kan niet zonder zijn klantdata. Dat zie je ook bij de ISV’s, als er iets fout gaat verliezen ze data van honderdduizenden klanten. Datzelfde geldt voor bedrijfskritische applicaties. De datalaag wordt dus steeds belangrijker.” 

“Wij helpen de gebruiker om te allen tijde de data veilig te stellen. Binnen DLP hebben wij met NetApp de propositie Zero Data Loss Service ontwikkeld, ZDLS. Die propositie is gericht op wat de markt RPO 0 noemt. Dit betekent dat er geen bit verloren gaat. Dat kunnen wij dankzij de technologie van NetApp. De data van de klant staat op twee fysiek gescheiden plekken, en iedere bit wordt daar veilig opgeslagen. Zo raak je nooit je data kwijt.” 

“We bieden dit As a Service aan, waarmee we de normaal hoge drempel om dergelijke technologie in te zetten voor onze klanten wegnemen. Het is een Opex gebaseerd model waarbij de klant betaald voor de capaciteit die hij daadwerkelijk afneemt.” 

Wilbrink: “Dit thema is natuurlijk niet nieuw, maar nu het belang van data en dienstverlening toeneemt is er meer aandacht voor die thema’s, omdat het zichtbaar wordt. Daar komen we van oudsher vandaan. Data is het bedrijfsmodel geworden, zonder data geen bedrijf.” Reinhart: “Wat wij zeggen is bijvoorbeeld voor financiële instellingen niet nieuw. Maar voor andere organisaties wel. En als ze het al weten, was de technologie tot voor kort niet bereikbaar. Wij hebben daar verandering in gebracht door op basis van een NetApp-cluster deze technologie als een dienst aan te bieden. De drempel hiervoor is extreem laag.” 

Last mile 
Reinhart: “Wij geloven dat een belangrijk deel van het IT-landschap te vertalen is in As a Service. Maar dat geldt niet voor alle IT. En juist die combinatie is interessant, het is zaak een evenwicht te vinden ttussen as a service en bedrijfsspecifieke zaken. Dat is waar we voor staan, en dat wordt weerspiegeld in de samenwerking met NetApp. Organisaties kunnen hun voordeel doen met de technologie die we aanbieden als dienst, maar al ze tegen zaken aanlopen die ze liever zelf doen of klant specifiek moeten worden ingericht, kan dat zonder problemen gecombineerd worden met de dienst.” 

“ZDLS kunnen we dus “As a Service” aanbieden maar kunnen het bijvoorbeeld ook bouwen voor een klant die het als eigen platform wil laten bestaan. Zo krijg je een hybride oplossing. Een ander belangrijk aspect is dat we ons richten op de markt die de voordelen van cloud wil, zoals Opex, in combinatie met de beheerde dienst waarmee we klanten ontzorgen. Belangrijk is dat we een lokale speler zijn met de garantie dat de data niet alleen beschikbaar is, maar ook binnen de Nederlandse landsgrenzen blijft. Het kan dus niet onder de Amerikaanse wetgeving vallen. Een ander aspect is dat we lokaal werken en persoonlijk contact hebben. Het klantcontact verloopt niet uitsluitend via een website.” 

Wilbrink: “Walk the last mile. Er is in cloud veel copy paste, wardoor je erosie ziet ontstaan van diensten die worden aangeboden en de capaciteit van levering. Dat komt doordat het proces door veel aanbieders wordt omgedraaid: zij gaan uit van het idee dat ze voorraad hebben en daarom kunnen leveren. In plaats van de benadering van Unitt, waarbij eerst de behoefte van de klant wordt bepaald, waarmee gekeken kan worden hoe dat wordt ingevuld met het portfolio. Alleen dan kun je effectief de last mile lopen, waarin je inspeelt op de specifieke behoeften van de klant.”

Partners