22-02-2013

Case KVL: Meer inzicht tegen lagere kosten

Deel dit bericht


De klant  

Tellus heeft als missie om klanten en bedrijven online bij elkaar te brengen. Daartoe heeft het innovatieve e-business bedrijf meer dan 4000 websites in de lucht in meer dan 15 landen, waar klanten offertes kunnen aanvragen. Voor schilderwerk bijvoorbeeld, voor een verbouwing, rijles, beveiliging, vervoer etc. Via de websites komen de offerte-aanvragen terecht bij meer dan 5000 klanten, die aldus kwalitatief goede leads binnenkrijgen voor nieuwe business.

Doelstelling

Het Rotterdamse bedrijf wilde onder andere weten waar de meeste leads vandaan komen, hoe zij meer business kunnen maken en hoe inkoopprijzen zich verhouden tot de verkoop. KVL kreeg de opdracht een informatiesysteem op te zetten waarmee Tellus zijn business realtime kan analyseren.  

Oplossing

Tellus werkte al met het datawarehouse in de SQL Server 2008 van Microsoft. Daar voegde KVL het eigen hulpmiddel Dynamic Data Modelling Studio (DDM Studio) for SQL Server aan toe. Met DDM Studio kon KVL viermaal sneller dan gemiddeld een compleet datawarehouse bouwen, geheel toegesneden op de behoeften van de klant.

Bovendien ondersteunt SQL Server 2008 Geographic Clustering. Omdat wij een internationaal opererende organisatie zijn, willen we database clusters kunnen opbouwen bestaande uit deeldatabases die gehost worden in datacenters in meerdere landen. Dat kan met SQL Server 2008: de geografische clusters gedragen zich als één gemakkelijk te benaderen database, terwijl hij toch uit verschillende delen bestaat, die verspreid over de wereld liggen.”

Verder biedt de front-end van SQL Server 2008 meer functionaliteit, met name wat betreft Reporting Services. KVL heeft Tellus voorgesteld het gehele project te realiseren op basis van SQL Server 2008 in combinatie met DDM Studio.

Resultaat
Normaal gesproken zijn er voor zo’n project een jaar lang twee FTE’s nodig. KVL deed het in 80 dagen met anderhalve FTE. Tellus betaalde daardoor bij een dagprijs van € 1000 per consultant geen €440.000 maar € 120.000 en bespaarde  €320.000.

Tellus beschikt nu over een zeer uitgebreid data warehouse, dat de drie kernprocessen van de organisatie ondersteunt: Verkoop, Inkoop en Traffic. Met een simpele druk op de knop zijn cruciale gegevens en verbanden boven water te halen: wat is de marge en de omzet per dag, week, maand of andere periode, welke soorten traffic, hoe verhoudt zich het betaalde verkeer tot het onbetaalde, is de inkoop te hoog, waar komen de leads vandaan, hoe zien de website statistieken eruit zowel demografisch als geografisch etc.
Tellus heeft nu met een druk op de knop alle gewenste kerngegevens voorhanden.

Meer weten over deze case? Neem contact op met Harm Geerlings via 010-7503550.

KVL Inspiratie Technologie
Van Nelleweg 2422
3044 BC Rotterdam
T 010-750 35 50

  

Partners