Onlangs bracht Penny Baldwin een bezoek aan Nederland. Zij is als Chief Marketing Officer (CMO) verantwoordelijk voor het doorvoeren van de naamswijziging van McAfee in Intel Security. Executive People had met haar een exclusief interview over deze transformatie, en de strategische overwegingen die daaraan ten grondslag liggen.
De rebranding van McAfee tot Intel Security heeft volgens CMO Penny Baldwin diverse redenen. Aan de basis staat de terugkeer van Renée James als president van de board, de vrouw die drie jaar geleden verantwoordelijk was voor de acquisitie van McAfee door Intel. Zij heeft samen met CEO Brian Krzanich besloten om security een van de hoogste prioriteiten bij Intel te maken.
“Nu technologie steeds meer ingebed is in je persoonlijke en professionele leven, geloven wij dat veiligheid ook steeds meer ingebed moet worden in technologie”, legt Baldwin uit. “Alles zal met elkaar verbonden worden. En wij geloven dat alles daarom inherent veilig zou moeten zijn, zodat mensen onbezorgd hun digitale leven kunnen leiden, in de wetenschap dat ze zich geen zorgen hoeven te maken.”
Security alomtegenwoordig
“Security zou overal moeten zijn, alomtegenwoordig, altijd aan. Die lange termijnvisie is de reden dat McAfee Intel Security is geworden.” Volgens Baldwin past dit in de visie van Intel om een lange termijn-strategie te ontwikkelen die op onderdelen soms tien jaar vooruitkijkt, een bijzondere benadering in de volatiele ICT.
Aan de rebranding ligt een diepgaand marketingonderzoek ten grondslag. “Het is belangrijk om bij een dergelijk proces rekening te houden met de merkwaarden. Toen we onderzoek deden naar de brands kwam naar voren dat McAfee een aantal sterke waarden heeft. Het merk staat voor veiligheid en bescherming. Intel voegt daar de waarden performance, innovatie en vertrouwen aan toe.”
Vanwege die merkperceptie zal McAfee wel als productnaam blijven bestaan. “Maar Intel Security wordt het hoofdmerk dat die producten ondersteunt. En als we in de toekomst security integreren in de hardware zal dat gebeuren onder de naam Intel Security. Zo kunnen we de waardes van McAfee overbrengen naar het hoofdmerk. Want merkwaarden zijn fragiel, je moet ze verdienen bij je klanten.”
Uitdagingen
Ze erkent dat er een perceptuele erfenis bestaat voor de naam McAfee als niet meer dan een antivirus-provider. “Dat beeld is volledig verouder, maar het bestaat nog wel. En natuurlijk hebben we een antivirus-product, maar we hebben zoveel meer producten. Dus we willen er zeker van zijn dat de markt begrijpt dat we niet langer alleen apparaten beveiligen, maar het hele digitale leven.”
Over de rol die de recente ophef rond McAfee-oprichter en naamgever John McAfee speelt bij de naamswijziging is ze kort: “Hij is al twintig jaar niet meer bij het bedrijf betrokken. Deze beslissing is gebaseerd op sound business strategy op basis van een toekomstvisie op security. Intel Security is het juiste merk om die waardepropositie over te brengen.”
Vertrouwen
Volgens Baldwin zijn CIO’s nieuwsgierig naar de vraag wat Intel Security gaat doen om ze te helpen bij het aanpakken van de uitdagingen in hun core business. “Het gaat om de Total Cost of Ownership. Ze willen een vertrouwensband hebben met hun leverancier, en zijn op zoek naar een technologische visie om weg te komen van de vele individuele security providers. Ze willen één allesomvattende strategie die zorgt voor veiligheid, op kosteneffectieve manier.”
“Wij geloven dat veiligheid vraagt om coördinatie. Veiligheid die respondeert maakt je beter met ieder incident. Het is gelaagd, het is verbonden en het optimaliseert voortdurend je gehele veiligheidssysteem. Op dit moment geven de meeste veiligheidssystemen achteraf aan dat je aangevallen bent.Maar ze doen niets om te verbeteren. Wij vinden dat veiligheidssystemen je niet alleen moeten vertellen dat je bent aangevallen, maar er ook van moeten leren en die intelligentie porten naar alle security management functies om te zorgen voor een continue leercyclus die je steeds beter beschermt tegen bedreigingen.”
MvdH
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht