28-05-2014

Visie: Op welke informatie baseert u uw beslissingen?

Deel dit bericht


Het is niet niks om beslissingsbevoegd te zijn in een IT-organisatie. Stilzitten en achterover leunen is er niet bij. Ontwikkelingen gaan namelijk bijzonder snel, waardoor de doelgroep ook snel verandert en nieuwe behoeften en wensen krijgt. Hoe weet u nu waarin geïnvesteerd moet worden binnen uw specifieke doelmarkt? Vaak worden belangrijke keuzes gebaseerd op niets meer dan een ‘onderbuikgevoel’, in plaats van gedetailleerde informatie. Een gemiste kans, want door er is een efficiënte manier om uw database te verbeteren en goed geïnformeerde beslissingen te nemen.

Lokale data

Veel gegevens liggen voor het oprapen tegenwoordig. Internet, social media en rapporten van analisten, aan bronnen geen gebrek. De meest bekende top lijst is wel de Fortune 500, die al vanaf 1955 jaarlijks gepubliceerd wordt, maar ook de Forbes 2000 is een wereldwijde ranking. Op deze lijst worden organisaties op basis van bijvoorbeeld omzet, winst en activa gerangschikt. Maar zorgt deze algemene informatie wel voor de juiste beslissingen? Iedere euro kan maar één keer uitgegeven worden en daarom is het cruciaal dat uw data u kan vertellen of die euro in de juiste middelen en doelgroep gestoken wordt. Het is de kunst om alle informatie om te zetten in betrouwbare kennis waar u beslissingen op kunt baseren.

Om deze reden is het essentieel om toegang te hebben tot specifieke, lokale data, in aanvulling op de generieke, internationale informatie. Zeker in deze economisch uitdagende tijden is kwalitatieve,lokale informatie geen overbodige luxe om maximaal te profiteren van sales- en marketinginspanningen en het maken van investeringsbeslissingen. De datakwaliteit is bepalend voor uw succes.

Inzicht in uw klant

Zelf weet u waar uw onderbuikgevoelop gebaseerd is bij het maken van beslissingen en hoe betrouwbaar u dit acht. Feiten spreken echter voor zich, lokaal onderzoek biedt inzicht in wat bovenaan de agenda van uw klanten en prospects staat. De markt benaderen met een nieuwe BI-oplossing terwijl 98 procent net een oplossing heeft aangeschaft, is een verloren investering. Maar weet u dat bedrijven in uw omgeving hier binnen nu en 2 jaar in gaan investeren, dan bent u precies op tijd.

Deze lokale gegevens kunt u natuurlijk niet allemaal zelf verzamelen. Niet iedere klant of prospect zal zich aan iedere organisatie of leverancier volledig vrijgeven. Het is mogelijk om een externe partij in te schakelen om onderzoek binnen uw markt uit te voeren. Door de externe data te integreren in uw eigen database heeft u een compleet plaatje en bent u klaar om beslissingen te nemen. Op deze manier kunt u zeker zijn van uw beslissing, hoeft u ’s nachts niet wakker te liggen én bent u uw concurrent een stap voor. Waarom marketing-, sales-, of investeringsbeslissingen maken op basis van een onderbuikgevoel en internationale trends als dit veel specifieker kan?

Harry van der Lint is Managing Partner bij Computer Profile

 

Partners