01-03-2014

Interview Marc Verheyen, Reasonnet: ‘Geen angst voor migratie naar cloud’

Deel dit bericht

 

Migratie van bedrijfsgegevens en applicaties naar een cloud-omgeving is geen sinecure. Je kunt er als een berg tegenop zien. “En veel organisaties doen dat ook”, zegt Marc Verheyen, channel manager bij Reasonnet. En dat is precies de reden waarom zijn bedrijf in zee is gegaan met Bauhaus. “Want die voeren dergelijke projecten bij wijze van spreken met hun ogen dicht uit. Zo vaak doen ze dat.”

Reasonnet is in 1998 begonnen als een internet service provider. Met één locatie in Amsterdam. Drie jaar geleden is op de directietafel de vraag gekomen hoe het bedrijf verder zou moeten gaan; welke strategie de juiste is om te volgen. Want alleen maar een verbindingsknooppunt leveren in Amsterdam, waar de vierkante meterprijs torenhoog is, levert geen houdbare toekomst op, zo was de gedachte. “Als het er alleen maar om gaat een ruimte te bieden voor bedrijven om hun servers ergens te plaatsen, terwijl wij zorgen voor de verbinding met internet, dan zijn de aanbieders ‘in de polder’ beter af”, legt Verheyen uit. “Die hebben veel lagere vaste lasten dan wij; en met de snelle glasvezelverbindingen in ons land maakt het voor tal van organisaties niet uit waar de internetkoppelaar zit”, vertelt Verheyen.“Belangrijker nog is dat we in zo’n situatie niet of nauwelijks waarde toevoegen en dat de praktijk leert, dat dergelijke partijen uitwisselbaar zijn.”

Een koerswijziging volgde: Reasonnet biedt niet alleen co-locatie aan, maar tevens een aantal toegevoegde waarde diensten. “Klanten beginnen met het plaatsen van een eigen server in ons datacenter, willen vervolgens het beheer ervan  uitbesteden. En uiteindelijk komen ze tot het besef dat ze eigenlijk ook niet verantwoordelijk willen zijn voor het serverpark, maar gewoon computerdiensten willen afnemen en alleen willen betalen voor het gebruik van die diensten. Geen gedoe met hard- en software, en het beheer ervan. Alleen een maandelijkse rekening voor het afnemen van gebruikte computer capaciteit . Wij zijn in die ontwikkeling meegegaan en bieden onze klanten onder andere infrastructure as a service aan: een clouddienst.”

White labelling

De klanten van Reasonnet zijn veelal IT organisaties die end-to-end datacenteroplossingen en managed services bieden aan de eindklanten (de bedrijven, overheidsinstellingen en andere organisaties). “Wij zijn een full service provider van datacenterdiensten als virtualisatie en cloudoplossingen. Daarvoor gebruiken wij de vBlock-infrastructuur van VCE. Dat is een platform – een converged infrastructuur – van VMware, Cisco en EMC.

Het voordeel van deze oplossing is de hoge beschikbaarheid. Alles is van de fabriek af goed op elkaar afgestemd en getest. Daarmee komt het platform op een beschikbaarheid van 99.95 procent. Daarbij komt dat er één beheeromgeving is voor de computercapaciteit,opslag, netwerk  en beveiliging . Dit drukt de beheerkosten. Reasonnet heeft twee vBlocksin huis en heeft daarmee ruimte voor tien- tot twaalfduizend virtuele machines.

Migratieangst

De afgelopen tijd is Verheyen evenwel gebleken dat veel bedrijven angst hebben om hun ‘digitale hebben en houden’ te migreren naar de cloud. Het is ook nogal wat om de bedrijfsgegevens die in de loop van jaren zijn opgebouwd en gekoesterd worden op de eigen servers in handen te geven van derden. “Men is bang dat er bij die overgang data verloren raken. Regelmatig is dat een reden om er dan maar helemaal niet aan te beginnen, hoe graag men ook over schaalbare clouddiensten zou willen beschikken.”

Reasonnet heeft bewust gekozen voor de onafhankelijke partij Bauhaus ArtITech om de migraties uit te voeren. Dat geeft vertrouwen, meldt Verheyen, omdat die organisatie er alleen belang bij heeft de migratie soepel en verantwoord te laten verlopen. “Het is niet zo dat de migratie wel moet lukken, bijvoorbeeld omdat wij onze infrastructuur willen leveren. Het belang van de klant staat voorop.”

De organisatie heeft in het verleden vaker contact gehad met IT-dienstverlener Bauhaus ArtiTech. “Zij hebben al zoveel migraties op hun naam staan; ze doen dat dagelijks. Terwijl het voor een system integrator iets is wat ze af en toe erbij doen. Wij hebben Bauhaus ervaren als een neutrale partij, een soort migratie-notaris”, zegt Verheyen.

Om de ervaring van Bauhaus te benadrukken, laat hij tussen neus en lippen door weten dat het bedrijf onder andere de datacentermigratie van Robeco en HP ook succesvol heeft uitgevoerd.

Daarnaast heeft Bauhaus zich gespecialiseerd in migraties naar de cloud. De onderneming laat business en ICT en outsourcing partners samenwerken in grote changeprogramma’s. De teams van het bedrijf hebben zich bekwaamd in migraties naar cloud, datacentermigraties, life cycle management, sourcing transformation, business continuity management, applicatie rationalisatie, proces optimalisatie en implementatie.

De beste tooling

Antoine de Wispelaere, directeur van Bauhaus, legt uit dat er verschillende tooling is om migraties uit te voeren. “Wij overleggen met de klanten van Reasonnet welke tooling het best geschikt is voor een bepaalde migratie. Overigens leggen wij nadrukkelijk de focus op de migratie van de omgeving zoals die er op dat moment uitziet; we gaan niet meteen al verbeterslagen adviseren. Dat doen we pas als de omgeving ‘over is’. Anders ga je verschillende operaties tegelijk uitvoeren; waarmee je mee risico’s creëert.”

Het afgelopen half jaar heeft Bauhaus enige duizenden VM’s gemigreerd. De Wispelaere moet eventjes nadenken, maar antwoordt dan: “Nee, daar is niks bij fout gegaan. Ze zijn allemaal succesvol verlopen.”

Dat komt niet in de laatste plaats door de minutieuze aanpak van Bauhaus. “We stellen een draaiboek op waarin per minuut nauwkeurig is beschreven wat er moet gebeuren en wie dat moet uitvoeren. Er staat ook in wat er moet gebeuren als iets anders loopt dan verwacht; er is altijd een plan B. Via Webex kunnen alle betrokken partijen zien wat er gebeurt. Wij werken zelf vanuit een virtual warroom gedurende een weekeinde dat de migratie plaatsvindt. Want meestal gebeurt het in een weekeinde”, stelt De Wispelaere.

Hij legt ook uit dat er op VM niveau altijd een ‘roll back scenario’ is: mocht iets onverhoopt misgaan, dan kan men altijd terug naar de situatie van de VM zoals deze was voor de migratie. “Gelukkig hebben we dat nauwelijks nog hoeven toepassen en kunnen de meeste problemen, die worden geconstateerd direct worden opgelost. Uit onze praktijk blijkt in elk geval dat niemand bang hoeft te zijn voor een cloudmigratie.” Het is een tot in de kleinste details gepland, gestructureerd en gecontroleerd proces met een voorspelbare uitkomst. Meer kun je en mag je niet verwachten.

TM

 

Tags:

Cloud

Partners