05-12-2013

'Over tien tot vijftien jaar hebben alle auto's een blackbox'

Deel dit bericht


Geen smoesjes meer. Al meer dan één miljoen verzekerden in Groot-Brittannië rijden rond met een zogenaamde 'blackbox' in de auto. Talloze gegevens worden hierin verzameld, van het remgedrag van de bestuurder tot de bandenspanning. Bij de verzekering kun je dus niet meer zeggen dat je maximaal twee uur achter elkaar hebt gereden toen je een ongeval kreeg, als je eigenlijk tien uur onafgebroken op de weg hebt gezeten. De blackbox verraadt alles. En de gegevens die de box niet heeft, zoekt de verzekering via de social media.

David M. Walker begeleidt als principal consultant van het bedrijf Data Management & Warehousing verzekeringsmaatschappijen bij het creëren van een data-gedreven organisatie. "Het werkt als volgt. Iedereen krijgt een contract bij de verzekeringsmaatschappij voor één jaar. Bij het opmaken van de offerte worden al veel gegevens verzameld over de aanvrager. Automobilisten betalen een basisbedrag voor de verzekering dat gebaseerd is op ongeveer 6000 kilometer per jaar. Dit zijn de 'vrije kilometers'.

Bijna alle automobilisten geven bij het afsluiten van hun verzekering aan slechts dit aantal kilometers te rijden. In de praktijk blijkt – zo ziet de blackbox – dat veruit de meeste mensen meer rijden. Voor extra kilometers betalen verzekerden extra." Na het eerste jaar weet de verzekering alles over het rijgedrag van de automobilist en kan op basis van een data-analyse bepaald worden of de bestuurder toegelaten wordt tot de verzekering en zo ja, tegen welk tarief.

Privacy

De blackbox registreert alle plaatsen waar een automobilist komt. Zo weet de verzekeraar bijvoorbeeld precies wie in het weekend de dierentuin of een voetbalwedstrijd bezoekt. Deze gegevens kan de verzekeraar – met toestemming -  doorverkopen aan derden. Walker ziet hier volop commerciële mogelijkheden in.

"Via social media kunnen verzekeringen steeds beter fraude opsporen. Zo was er iemand die – nadat ze bij een ongeval betrokken was geweest – dat ze 'gelukkig niets had' maar bij de verzekering geld wilde claimen vanwege een whiplash. Voor de verzekerden biedt de blackbox ook voordelen. Als een auto gestolen wordt kan hij eenvoudig gevolgd worden."

Walker verwacht dat verzekeringsmaatschappijen en nette rijders profijt gaan hebben van het gebruik van data. "Verzekeringsmaatschappijen kunnen precies uitzoeken wie ze wel en niet willen verzekeren en tegen welk tarief. Daarnaast hoeven nette rijders niet meer zo'n groot deel van het risico te betalen, omdat de kans dat zij schade maken klein is. Zij kunnen zich dus verzekeren tegen een lagerepremie."

 

Door Maaike Verschuren

 

Partners