19-10-2013

BI is vaak maatwerk en vaak in combinatie met bedrijfskritische toepassingen

Deel dit bericht


Big Data is hot. No doubt about it. Maar in essentie is dit domein niet nieuw. De nieuwe technieken die ons ter beschikking staan maken het mogelijk om real-time, op basis van veel verschillende bronnen en locaties, en met zeer veel gegevens onderliggend, inzicht te verkrijgen die het verschil maken in bijvoorbeeld beslissing en onderscheidend vermogen.

Analyse oplossingen spelen een belangrijke rol in dit veel geclaimde marktdomein. Analyse is vaak maatwerk en dat geldt niet alleen voor de activiteit maar zeker ook voor de onderliggende oplossingen die voor analyse doeleinden gebruikt worden. Maatwerk software voert de boventoon in de BI & analytics markt in Nederland.Kijken we naar de leveranciers achter de BI of analyse oplossingen dan is SAP een marktleider. De consolidatieslag in deze markt is al enkele jaren achter de rug. Maar met name de Business Objects overname heeft SAP een behoorlijke marktpenetratie gegeven in Nederland.SAP wordt gevolgd door Unit 4, Microsoft en IBM. Qlikview is een komende partij in deze markt en heeft momenteel een 5% overall marktpenetratie onder BI-gebruikers.

BI of analyse activiteiten geschieden bij de meerderheid van de bedrijven met behulp van specifiek daarvoor bedoelde oplossingen. Naast deze specifieke oplossingen wordt er toch met enige regelmaat gebruik gemaakt van de analyse mogelijkheden die financiële of ERP oplossingen bieden. Dit fenomeen komt wijd verspreid dus eigenlijk overal in de Nederlandse markt wel voor.

Omdat een BI of analyse oplossing natuurlijk data nodig heeft om van nut te kunnen zijn is de aanwezigheid van een database (intern of extern) een belangrijk element. Dit blijkt ook wel uit de splitsing in gebruikers en niet-gebruikers van een DBMS. Bij de gebruikers van DBMS ligt het gebruik van, met name specifieke, BI oplossingen beduidend hoger.

Concentreren we ons op de intern genoemde databases dan zijn er 3 leveranciers of vendoren die duidelijk de markt bepalen in dit productgebied. En dat zijn Microsoft (met haar SQL Server producten), Oracle (Oracle DBMS en het overgenomen MySQL) en op enige afstand van deze twee, IBM (met ondermeer DB2 en Informix).

Alle DBMS vendoren hebben een hogere marktpenetratie boven in de markt. Microsoft kent vanaf een kleiner aantal werknemers per vestiging al snel een behoorlijke marktpenetratie. Oracle kent dit patroon ook, zei het minder sterk. Verklaring hiervoor is wel dat het door Oracle overgenomen MySQL het ‘gat’ in de onderkant van de markt opvult.

Bij gebruikers van IBM database oplossingen is het gebruik van BI of analytics oplossingen relatief het hoogst. Gevolgd door Oracle DBMS gebruikers. De relatief lage penetratie van analytics oplossingen onder Microsoft DBMS gebruikende vestigingen houdt verband met het feit dat Microsoft’s database gebruikers ook in de onderkant van de markt te vinden zijn. En in dat deel wordt dus relatief minder vaak gebruik gemaakt van BI of analyse tools.

Gebruik van analytische oplossingen afgezet tegen de 4 belangrijkste bedrijfskritische toepassingen.

Wanneer we een vergelijking maken van het gebruik van BI of analyse oplossingen tussen gebruikers en niet gebruikers van verschillende bedrijfskritische toepassingen dan vallen een aantal zaken op:

  • Gebruikers van geïntegreerde financiële oplossingen hebben duidelijk vaker een analyse oplossing dan anderen;
  • Gebruikers van een ERP of PSA oplossing hebben duidelijk vaker een analyse oplossing dan anderen en maken daarbij opvallend vaak gebruik van een specifieke analyse oplossing;
  • Gebruikers van een specifieke (best of breed) HRM oplossing gebruiken ook duidelijk vaker dan anderen een specifieke (best of breed) analyse oplossing;
  • Gebruikers van een CRM oplossing hebben duidelijk vaker een analyse oplossing dan anderen. Heeft men een best of breed oplossing voor CRM dan betekent dat vrijwel automatisch dat de gebruikte analytics oplossing ook een specifieke is. Heeft men een geïntegreerde oplossing voor CRM dan is de analyse functie weer vaak als onderdeel van die geïntegreerde oplossing te vinden.

Het aanwezig zijn van analyse functionaliteit in organisaties staat of valt dus met de aanwezigheid van bedrijfskritische toepassingen. Met name bij ERP, HRM en CRM is dit het geval. Best of breed oplossingen gaan vrijwel altijd duidelijk gepaard met best of breed analytics oplossingen. Geïntegreerde oplossingen bevatten vaak analyse functionaliteit die dan de best of breed analyse oplossing als het ware in de weg staat.

 

 

 

 

Partners