15-10-2013

Reportage: SAS Forum druk bezocht

Deel dit bericht


'Big decisions now!' was het thema van het SAS forum, dat vorige week in het NBC in Nieuwegein werd gehouden. Dat business analytics steeds belangrijker wordt voor bedrijven was te zien aan het bezoekersaantal. Het forum trok zo'n 1.000 bezoekers, afkomstig uit verschillende sectoren, zoals de gezondheidszorg en de overheid. Om de concurrentie in deze veranderende tijden voor te blijven is het essentieel voor bedrijven om snel de juiste beslissingen te kunnen nemen. Daarom is het belangrijk dat grote hoeveelheden data snel verwerkt kunnen worden tot waardevolle informatie voor een bedrijf.

De dag werd geopend door Karel Kinders, managing director van SAS Nederland, en voorzitter Paul Laseur. Hij is financieel journalist en presentator bij BNR nieuwsradio. Het thema 'Big Decisions Now' heeft een sterke link met big data. Dit bleek bijvoorbeeld uit de presentatie van Peter Hinssen. Hij is IT-expert, auteur en visionair.

Het Nieuwe Normaal

Hinssen sprak over de impact die technologie heeft op het zakelijke en maatschappelijke leven. "We leven in 'The New Normal'. Het grootste verschil tussen Het Oude Normaal en Het Nieuwe Normaal is dat informatie niet statisch meer is, het is een flow. Het Nieuwe Normaal is het tweede deel van de digitalisering. Het digitale tijdperk was pas het aperitiefje. We gaan toe naar een tijd dat we verwachten dat alles digitaal is. Dat we overal internetverbinding hebben en altijd toegang hebben tot de informatie die we willen hebben. In Het Nieuwe Normaal wordt de rol van de sociale media en mobiele toepassingen steeds belangrijker. De grootste verandering in de IT is dat we niet meer praten over de technologie, maar over het gebruik daarvan."

"Voor bedrijven is de omslag naar Het Nieuwe Normaal een grote verandering. De interactie tussen consumenten en bedrijven verandert en daardoor werken oude marketingtactieken niet meer. Het 'collectieve' en de 'crowd' zullen in de toekomst allesbepalend zijn voor het succes van een bedrijf. Vanaf nu wordt de wereld gekenmerkt door onzekerheid, ambiguiteit, complexiteit en volatiliteit. Ondernemingen gaan niet meer veranderen van techniek, maar van businessmodel. Bedrijven moeten zich inleven in de wereld van de consument en het ritme van de klant volgen. We moeten leren omgaan met de nieuwe onzekerheden."

Datavisualisatie

Om sneller beslissingen te kunnen nemen en wendbaar te zijn als bedrijf, moeten grote hoeveelheden data snel inzichtelijk worden gemaakt. Jer Thorp is een Canadese software artist die met zijn datavisualisatieprojecten laat zien hoe je abstracte data op een toegankelijke manier kunt presenteren. Door data op deze kunstzinnige manier te presenteren wordt de data niet alleen aantrekkelijker, maar ook makkelijker te interpreteren.  "Hoe kunnen we data zo laten zien dat we dingen zien die we nooit eerder zagen?"

Thorp pleit ervoor dat data niet alleen voor wetenschappers toegankelijk is. Om data toegankelijker en attractiever te maken moet de data zo verwerkt zijn dat er meer 'Ohh' ('wat mooi, wat bijzonder') en 'Ahh' ('nu begrijp ik het') wordt gezegd. "Wetenschappers kunnen wel met elkaar communiceren, maar minder goed met de rest van de wereld. Een goede datavisualisatie zorgt ervoor dat de informatie zo wordt weergegeven dat je echt iets nieuws ontdekt." Thorp denkt dat we in de toekomst nog veel meer met data te maken krijgen dan nu. "Meer dingen worden data. En als dingen data worden, gebeurt er iets magisch. Door goede datavisualisaties te maken kun je in de toekomst een persoonlijke relatie krijgen met data."

Live Demo Visual Analytics

SAS-experts lieten tijdens deze live demo zien hoe afdelingen data kunnen onderzoeken, verbanden leggen en visualisaties maken. Dit kunnen ze zelf doen met Visual Analytics, zonder hulp van IT. De visuele inzichten komen op deze manier snel bij de juiste personen terecht, die beslissingen kunnen nemen op basis van de meest recente informatie. Na de parallelsessies die de bezoekers van het SAS-forum 's middags hebben bezocht, werd de dag afgesloten met een lezing door astronaut en arts André Kuipers, de enige Nederlander die twee keer de ruimte in is geweest.

Door: Maaike Verschuren

 

Partners