14-06-2013

'Big data rendeert snel voor grote bedrijven'

Deel dit bericht


Organisaties die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich snel terugbetaalt. Dat concluderen Tom Davenport van het International Institute for Analytics (IIA) en Jill Dyché business analytics specialist bij SAS in hun rapport 'Big Data in Big Companies'. Zij beschrijven daarin hoe twintig grote internationale bedrijven analytics toepassen om waarde te halen uit hun big data.
Big data-initiatieven stellen bedrijven in staat uiteenlopende gegevens te analyseren - gestructureerd en ongestructureerd, uit interne en externe bronnen - en nieuwe inzichten te ontdekken. Early adopters van big data benadrukken dat de analyse van big data zich snel terugbetaalt. Meer dan dat. Het helpt hen nieuwe zakelijke mogelijkheden te creëren en de huidige processen goedkoper, sneller en effectiever uit te voeren.

Big Data loont voor Big Companies
"Tijdens onze gesprekken met executives van grote organisaties werd duidelijk dat big data evolutionaire mogelijkheden biedt die op termijn vele nieuwe en soms onverwachte toepassingen zullen hebben," aldus Davenport, directeur onderzoek van het IIA en Professor aan de Harvard Business School. "Ze waarschuwen echter van big data niet een louter academische exercitie te maken. Het is essentieel om er direct waarde uit te halen."

Het rapport 'Big Data in Big Companies' werd gepubliceerd tijdens The Premier Business Leadership Series in Amsterdam. Hier kwamen vele executives uit de publieke en private sector van over de hele wereld twee dagen bij elkaar om ideeën te delen over bedrijfskritische vraagstukken, onder het motto: Innovate, Transform and Optimise; Creating the Analytics Advantage.
Naast het delen van ervaringen door onder meer organisaties als Shell, ABN Amro, Mobistar en Banco Santander werd de discussie ook gevoed door een aantal kritische innovatieve denkers en trendwatchers zoals Tomáš Sedlá?ek, chief macro-economic strategist en auteur van Economics of Good and Evil . Hij gaf aan dat de economie op dit moment door velen gezien wordt als een depressieve patiënt en ook als zodanig wordt behandeld, terwijl het feitelijk een manisch-depressieve patiënt is, die juist een heel andere behandeling nodig heeft. We moeten meer beducht zijn voor de manische periodes dan voor de depressies.

De Zweed Magnus Lindkvist, trendspotter en futuroloog, waarschuwde voor teveel pessimisme. Tijdens zijn presentatie "Navigating an Infobese World: Callenges and Opportunities" constateert hij dat het doemdenken van de jaren zeventig weer terug is en dat we ons met sombere toekomstvoorspellingen te veel laten verlammen. Er liggen volgens hem juist nu ook enorme kansen dankzij technologische ontwikkelingen.

Lynda Gratton, Professor of Management Practice bij de London Business School wees het publiek op veranderingen in de manier waarop we werken en leren en de gevolgen daarvan. Tim Harford, Senior Columnist van de Financial Times, wees op het belang van zowel grote innovaties en doorbraken als marginale verbeteringen en optimalisaties.

Afsluiter van PBLS was Malcolm Gladwell, journalist bij The New Yorker en schrijver van bestsellers als The Tipping Point en Blink. Hij ging aan de hand van een zeer inspirerend verhaal over de Amerikaanse Burgeroorlog in op het fenomeen 'Expert Failures': experts die fouten maken met enorme consequenties als gevolg van een overdaad aan zelfvertrouwen en het onvermogen te geloven in de eigen faalbaarheid.



Partners