04-06-2013

Handelssector deponeert meeste product- en procesinnovaties

Deel dit bericht


Ondanks een krimp in de sector, zijn er door de Nederlandse handelssector 7.022 innovaties geregistreerd. In vergelijking met andere branches is dat het hoogste aantal. Dat blijkt uit data-analyse van QlikTech, specialist op het gebied van business discovery, op basis van de meest recente cijfers van het CBS. De industrie in Nederland staat op de tweede plaats met 6.670 geregistreerde proces- en productinnovaties. Uitschieter naar beneden was de sector delfstoffenwinning, daar werden slechts 51 innovaties geregistreerd. 

In Nederland werden volgens het CBS in de periode 2008-2010 in totaal 28.140 product- en procesinnovaties geregistreerd. Een groot aantal innovaties betekent echter niet dat een branche overall ook goed scoort op innovatie. De lage innovatiescore van de handelssector laat zien dat ondanks een relatief klein innovatiebudget (1.89 miljard) de grote hoeveelheid innovaties is uitgesmeerd over een groot aantal bedrijven (193.873). Het aantal innovaties per onderneming blijft daarmee klein. Opmerkelijk is wel het startersklimaat van de handel goed is; de sector bekleedt de tweede plaats met 20.515 start-ups.

“Uiteindelijk wil je als bedrijf natuurlijk dat het budget dat aan innovatie wordt uitgegeven ook resulteert in nieuwe producten en processen die jouw bedrijf een boost geven. Uit de data-analyse met onze QlikView innovatieapp blijkt dat een groot budget niet automatisch leidt tot veel nieuwe oplossingen per bedrijf. Toch hoeft er maar één slimme oplossing tussen te zitten die het verschil maakt. En dat hoeft niet eens een innovatie te zijn waar de buitenwereld direct van profiteert. Vaak wordt onderschat wat het belang van interne procesoptimalisatie kan zijn. Interne innovatie kan bedrijven een grote voorsprong geven in de markt”, aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.

Partners