13-05-2013

Visie: Cloud Broker als service innovator

Deel dit bericht


Cloud is de hype voorbij. Volgens schattingen van onderzoeksbureau Gartner groeit de Platform-as-a-Service (PaaS)-markt met meer dan 27% per jaar naar zo’n $3 miljard dollar in 2016. Deze markt voor cloudplatformdiensten is als het ware een brug tussen volumemarkten als infrastructuur in de cloud (IaaS) en applicaties in de cloud (SaaS). Net als de PaaS-markt, zullen deze markten de komende jaren sterk groeien. Zo becijferde Forrester Consulting dat de waarde van de infrastructuurdiensten in de publieke en virtuele cloud zullen stijgen van 7,5 miljard dollar in 2012 naar 17,5 miljard dollar in 2015.

De populariteit van de cloud zal niemand verbazen. De voordelen zijn evident: zonder vooraf te investeren in hardware of software krijg je een dienst tot je beschikking die schaalbaar is, door een professionele partij wordt beheerd en naar gebruik kan worden afgerekend. Het trekken van de creditcard volstaat om business-applicaties op het gebied van klantbeheer, office, content management etc. of eenvoudigweg infrastructuur als service uit de cloud af te nemen.

Minder evident en eenvoudig is het om al die clouddiensten – die veelal bij verschillende providers worden afgenomen – met elkaar te laten samenwerken in één geïntegreerd portfolio. Vaak moeten de clouddiensten ook nog eens naadloos gekoppeld worden aan applicaties die niet in de cloud maar in eigen data centers draaien. Deze keerzijde levert een aantrekkelijke kans op voor system integrators en telecomoperators die steeds vaker optreden als cloud brokers. Deze cloud brokers of intermediairs zorgen voor een afstemming van vraag en aanbod van clouddiensten en nemen daarnaast de integratie, orkestratie en aggregatie voor hun rekening. Bijvoorbeeld het beheer van gebruikers en subscripties, het meten van gebruik en het bewaken van de SLA’s komen bij de cloud broker te liggen. Maar het blijft niet bij het versimpeld en verpakt aanbieden van diensten van derden. Cloud brokers krijgen in dit nieuwe model ook meer mogelijkheden voor het innoveren van eigen producten, vooral door value added services en oplossingen aan te bieden die opgebouwd zijn uit verschillende bouwstenen zoals het beste van andere cloudpartijen.

Verdwijnen alle ‘cloudintegratie- en orkestratieproblemen’ hiermee als sneeuw voor de zon? Voorlopig niet. Op technologisch vlak is de cloud broker-markt nog volop in ontwikkeling. Er is nog geen standaardtechnologie-stack beschikbaar die het equivalent is van wat in de telecom wereld wel een OSS- & BSS-stack wordt genoemd; cloud brokers moeten die nu zelf grotendeels samenstellen. Daarbij is het belangrijk dat componenten zoals service/app catalogs en het meten van gebruik en provisioning zijn geïntegreerd in het aanbod. Afhankelijk van wat de eindgebruiker nodig heeft kan door middel van de verschillende componenten uit het aanbod een soort ‘kant-en-klaar-maatwerk’ worden aangeboden.

Uit het onderzoek ‘Cloud Brokers Will Reshape The Cloud’ van Forrester blijkt dat veel brokers nog op het juiste moment wachten om de markt te betreden. Mijn inschatting is dat met de geprojecteerde groei van clouddiensten zoals in de inleiding vermeld, er binnen twee jaar een bloeiende markt voor cloud brokerage ontstaat. Ik ben benieuwd wie het voortouw gaat nemen: de telco’s met hun sterke informatie- en communicatieproposities of de system integrators die van oudsher de zakelijke markt voor technologische diensten domineren.

Hans de Visser is Chief Strategy Officer bij Cordys

 

Tags:

Cloud

Partners