22-03-2013

Big Data ook goed voor MKB

Deel dit bericht


Recent onderzoek van Aberdeen laat zien dat bedrijven de volledige potentie van Big Data nog lang niet benutten. En al dat potentieel is niet alleen bereikbaar voor de grote jongens, zo blijkt. Ook kleine organisaties kunnen profiteren van Big Data. Zoals hun grote tegenhangers probleemloos hun tanden zetten in enorme hoeveelheden gegevens, kunnen kleine en middelgrote bedrijven ook profiteren en leren van hun eigen terabytes   

De druk die de business en IT-afdelingen van kleine bedrijven voelen, verschilt niet van de druk die vergelijkbare afdelingen binnen middelgrote en grote bedrijven ervaren. Volgens recent onderzoek door Aberdeen, heeft meer dan de helft van alle bedrijven niet snel genoeg toegang tot belangrijke informatie. Volgens 45 procent van de ondervraagden vormen met name problemen met dataformats de belangrijkste oorzaak van het feit dat ze te weinig meerwaarde uit hun gegevens halen. 

Groeiende hoeveelheden data

De enorme hoeveelheid beschikbare data maakt het niet makkelijker. Van de ondervraagde organisaties geeft 35 procent aan dat de hoeveelheid data in hun organisatie eenvoudigweg te snel groeit. Hun IT-infrastructuren houden die snelle groei niet bij. En zonder de mogelijkheid om data te verwerken, worden gegevens waardeloos. Dit mag nauwelijks een verrassing heten. Als je naar de statistieken kijkt, blijkt de hoeveelheid gegevens die bedrijven verzamelen jaarlijks met 40 procent toe te nemen. En dat geldt niet alleen voor de grote jongens. Ruim 81 procent van de organisaties met meer dan 1 miljard dollar omzet, beschikt over meer dan 5 terabyte aan informatie.

De analisten van Aberdeen beschouwen die 5 terabyte als het 'magic number' voor Big Data. Ondertussen heeft meer dan helft van de kleine en middelgrote bedrijven (56 procent, om precies te zijn) deze ondergrens al overschreden. Zelfs als je naar bedrijven kijkt met minder dan 50 miljoen dollar omzet per jaar, valt het datavolume van 1 op de 3 bedrijven nog steeds onder de Big Data-noemer.

Dit is geen reden om het hoofd te laten hangen. Want het is de absoluut de moeite waard om de uitdagingen van lange analysetijden, snelle datagroei en informatie silo's het hoofd te bieden. De manier waarop een Big Data-programma zich terugbetaalt, zit dus vooral in manier waarop zo’n programma je in staat stelt snel antwoord te geven op vragen over interne business processen, partners, producten en klanten.

Schatten

Met andere woorden: in de vele petabytes informatie liggen prachtige schatten verborgen. Het Aberdeen rapport legt ook uit waarom het de moeite waard is om deze schatten op te graven. Bedrijven die een Big Data-programma opzetten, verdienen het jaar daarop gemiddeld 12 procent meer. Zoals ook het aantal klanten met gemiddeld 14 procent toenam.      

Indrukwekkend zijn de statistieken die het resultaat zijn van directe vergelijkingen. Een voorbeeld. De performance van bedrijven met een Big Data-programma is 26 procent beter dan concurrenten zonder zo'n programma. Het lijkt er zelfs op dat bedrijven die kiezen voor 'business as usual' behoorlijk wat groeipotentieel laten liggen. Big Data geeft dus antwoord op vragen waarvan we nooit dachten dat we ze zouden stellen.

Om te zien wat het effect van zulke investeringen kan zijn, hoeven we alleen maar naar in-memory oplossingen te kijken. Van de ondervraagde bedrijven, geeft 51 procent vaak te laat over informatie te beschikken. Maar 47 procent - waaronder grote, middelgrote en kleine bedrijven – geeft aan dat ze bepaalde informatie eigenlijk binnen één uur nodig hebben. Daarna zijn de gegevens feitelijk niets meer waard. Tot slot geeft 35 procent aan dat zij feitelijk over real-time informatie moeten kunnen beschikken.

Dit is waar in-memory technologie om de hoek komt kijken. Bedrijven die voordeel boeken met deze innovatie, voeden hun analyses gemiddeld met 3,5 keer méér data en ontvangen de bijbehorende resultaten 107 keer sneller. (Dat betekent bijvoorbeeld dat de informatie niet pas na 75 minuten beschikbaar is, maar binnen 42 seconden.) In-memory oplossingen leveren met andere woorden precies wat de helft van alle bedrijven nodig zegt te hebben: snel kunnen beschikken over betere inzichten.

In het licht van de groeiende datavolumes die we zien, gaat het uiteindelijk niet zozeer om de vraag of bedrijven deze uitdagingen het hoofd moeten bieden, maar wanneer.
 
Door Mark Raben, director innovation & product strategy bij SAP Nederland

 

Partners