20-03-2013

Information Builders onthult de Business Impact van Social Media conversaties

Deel dit bericht


Information Builders heeft op de Gartner Business Intelligence and Analytics Summit WebFOCUS Social Media Analytics gelanceerd. Deze oplossing gebruikt data uit social media interacties om inzicht te geven in klantenissues op het gebied van sales en marketing, productkwaliteit en dergelijke. Dit inzicht leidt tot een betere bedrijfsstrategie en nieuwe mogelijkheden voor extra inkomsten.

Facebook, Twitter en andere social media kanalen zijn cruciaal geworden om de stem van de klant te ontdekken. De meerderheid van de platforms voor het analyseren van deze data leggen geen relatie met sales, marketing of andere databronnen van de onderneming omdat de meeste organisaties worstelen om deze conversaties te koppelen aan het bedrijfsresultaat. Social Media Analytics van Information Builders beantwoordt dit vraagstuk, gebruik makend van de unieke integratiecapaciteiten van het bedrijf om social media data te verenigen met enterprise resource planning (ERP), customer relationship management (CRM) en andere on-premise of cloud-gebaseerde informatiebronnen. Hiermee krijgen bedrijven nog niet eerder vertoond inzicht in het consumentensentiment en zijn impact op sales, merkbeleving en waardering van het bedrijf. Naast het faciliteren van diepgaande analyse van gestructureerde en ongestructureerde data maakt de Social Media Analytics oplossing ook historische trend-rapportages en tijdafhankelijke analyses mogelijk. Organisaties kunnen analyseren hoe klanten reageren op voorgaande campagnes, producten of services en deze social media intelligence gebruiken als input voor toekomstige beslissingen.

De Social Media Analytics oplossing gebruikt een op maat te maken self-service BI portal met intuïtieve dashboards waarmee gebruikers:

  • Sentimenten analyseren op alle posts, blogs en andere social media berichten 
  • Content combineren tot één enkel beeld om direct patronen en trends te detecteren over alle kanalen, regio’s, klanten en andere categorieën heen
  • Analyseren hoe pieken en dalen in het sentiment op kanalen van de concurrent de eigen bedrijfsverkopen raken
  • Vaststellen welke producten het beste op welke locaties verkopen en de oorzaken van deze trend boven water krijgen
  • Interactieve dashboards en grafieken bouwen die data-correlaties weergeven
  • Woordfrequenties berekenen en visuele weergave van geschreven content bekijken om populaire topics te identificeren

Deze informatie geeft gebruikers een meer holistisch beeld van de merkbeleving op social media. Zij kunnen daardoor hun prestaties in real-time bijstellen. Een retail manager bijvoorbeeld kan analyseren hoe een negatieve klantervaring in een andere winkel uitwaaiert over social channels zodat hij zich erop kan voorbereiden hoe om te gaan met klantvragen. Omdat de oplossing toegankelijk is via het mobiele platform kunnen gebruikers deze social media intelligence opvragen en analyseren, ongeacht waar ze zich bevinden.

“De opkomst van social media kanalen heeft klanten nog nooit eerder zoveel inspraak en macht over merkbeleving gegeven,” zegt Gerald Cohen, president en CEO van Information Builders. “Zonder dit vermogen om de impact te analyseren van de stem van de consument op de effectiviteit van campagnes, sales en andere activiteiten, zijn ondernemingen niet in staat geweest om echt te kapitaliseren op de populariteit van social media. Door mee te liften op de kracht van Information Builders’ capaciteiten voor data-integratie, geeft onze Social Media Analytics oplossing onze klanten alle tools in handen om precies dat te doen. De oplossing belicht hoe sociale conversaties verband houden met de stand van de business vanuit een compleet inzicht in wat mensen online zeggen, geïntegreerd met andere bedrijfsdata en systemen.”

  

Partners