Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland, zet software in van SAS, specialist op het gebied van business analytics, om zijn aanbiedingen en interactie met de klanten verder te verbeteren. Om de tevredenheid van klanten te verhogen, heeft het bedrijf een nieuwe marketingoplossing geïmplementeerd om via alle kanalen: e-mail, telefoon en app, relevant met klanten te communiceren. Relevant wil zeggen: met de juiste informatie, de juiste aanbieding, op het juiste moment en via het juiste kanaal.
Klanten die op het web hun aankopen doen, verwachten een steeds persoonlijkere benadering. Ze vinden het prettig als aanbiedingen en adviezen daadwerkelijk aansluiten op hun profiel, aankoop- en zoekgedrag, zodat zij altijd geattendeerd worden op zaken die voor hen ook echt relevant zijn. Hierdoor wordt het shoppen nog prettiger. Bol.com kan nu de klant beter bedienen en verrassen met aanbiedingen die hem of haar ook écht aanspreken.
Door de inzet van SAS Marketing Automation renderen marketingacties beter en zijn ze eenvoudiger uit te voeren, terwijl tegelijkertijd de tevredenheid van klanten toeneemt. Er is niet langer één universele bol.com voor iedereen, maar er zijn eerder 16 miljoen ‘bollen'. “Omdat het gaat om grote hoeveelheden informatie, in 2011 werden maar liefst 17,5 miljoen artikelen verkocht, is het van belang een solide oplossing te hebben die in staat is grote hoeveelheden gegevens in korte tijd te verwerken”, zegt Mieke De Ketelaere, Regional Lead Customer Intelligence bij SAS.
Medio 2011 ging bol.com op zoek naar een oplossing om zijn marketingcampagnes nog beter te managen en evalueren. Uit een shortlist werd gekozen voor SAS Marketing Automation en SAS Marketing Optimization. De keuze viel op SAS vanwege de analytische mogelijkheden om de juiste klant voor de juiste campagne te kunnen selecteren, de goede Marketing Automation oplossing en de lokale aanwezigheid en expertise. Het was voor bol.com belangrijk dat de toepassing snel geïmplementeerd werd en aansloot bij de Scrum werkwijze. De implementatie van de software startte in februari en de eerste marketingcampagnes zullen medio april de klanten inspireren.
Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Bijna dertien jaar later heeft de winkel ruim 3,4 miljoen actieve klanten in Nederland en België die in 2011 goed waren voor bijna 17,5 miljoen verkochte artikelen. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed en tevens de grootste (web)winkel van Nederland en België. Bezoekers van het warenhuis hebben met een muisklik toegang tot meer dan 5,5 miljoen artikelen. De winkel behoort volgens marktonderzoek al jaren tot de meest populaire winkels van Nederlandstalige consumenten in de lage landen. Deze waardering blijkt niet alleen uit de constante toename in winkelbezoeken, maar ook uit de vele toegekende publieksprijzen waaronder talrijke Thuiswinkel Awards.
5 december 2023 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar de...
28 maart 2024 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op ...
28 maart 2023 Dit seminar met Mike Ferguson gaat dieper in op de ontwikkeling van dataproducten en ook hoe je een datamarktplaats kunt gebruiken om het delen van dataproducten in de hele organisatie te regelen en te delen om de time-to-value t...
9 april 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten van E...
11 april 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
16 april 2024 Praktisch en interactief seminar met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een herontw...
24 en 25 april 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
Deel dit bericht