06-06-2025

Info Support onderzoek: Wie is verantwoordelijk voor AI-implementatie?

Deel dit bericht

Met de groeiende toepassing van AI in het bedrijfsleven rijst de vraag: wie is verantwoordelijk voor de implementatie van AI? Bij een op de vijf organisaties is er geen duidelijke verantwoordelijke aangewezen. Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Info Support onder meer dan 400 IT-managers naar de staat van AI-adoptie in het bedrijfsleven.

Vaak één specifieke afdeling verantwoordelijk. Deelnemers van het onderzoek is gevraagd wie binnen de organisatie verantwoordelijk is voor de AI-implementatie. De antwoorden liggen behoorlijk uiteen:
In de meeste gevallen (32 procent) valt de verantwoordelijkheid onder een specifieke afdeling, zoals IT, data science of innovatie.
Bij 30 procent is het managementteam hiervoor aangewezen.
Bij 19 procent is een aangewezen AI- of datateam verantwoordelijk.
In 17 procent van de gevallen valt het onder de taken van een projectmanager.
Bij 10 procent ligt de verantwoordelijkheid bij externe consultants.
In 9 procent van de gevallen is er geen specifieke verantwoordelijke, maar is het een gezamenlijke inspanning.

Joop Snijder, Hoofd AI Onderzoekscentrum bij Info Support & CTO bij Aigency, benadrukt het belang van duidelijke verantwoordelijkheid: “Ik adviseer om één eindverantwoordelijke aan te wijzen voor AI-implementaties binnen een organisatie.” Tegelijkertijd erkent hij de waarde van het verdelen van specifieke taken: “Daarnaast kan het waardevol zijn om duidelijke verantwoordelijkheden te verdelen over verschillende personen of afdelingen. AI is immers een vakgebied waarin diverse expertises en perspectieven samenkomen. Een gezamenlijke aanpak bevordert het draagvlak, zorgt voor een betere integratie en leidt tot weloverwogen beslissingen.”

Privacy, ethiek en veiligheid zijn grote uitdagingen
Een belangrijke taak voor de verantwoordelijke van AI-implementatie is hoe een bedrijf omgaat met privacy en ethische overwegingen. Uit het onderzoek van Info Support blijkt dat 29 procent van de bedrijven dit als grootste uitdaging ziet bij de implementatie van AI. Overigens blijft dit voor veel bedrijven (22 procent) ook na de implementatie een belangrijke zorg.

Nog eens 28 procent noemt veiligheid en compliance met wet- en regelgeving als grootste uitdaging, gevolgd door kwaliteit van data (23%). Dat is opvallend, want 40 procent heeft geen maatregelen genomen om veilig AI-gebruik te waarborgen. Deze uitdagingen benadrukken het belang van een ethisch kader en een goede verdeling van taken en verantwoordelijkheden.

Tags:

AI

Company:

Info Support

Partners