06-03-2024

Alation lanceert Data Culture Maturity Assessment

Deel dit bericht

Alation heeft de Data Culture Maturity Assessment aangekondigd om organisaties te helpen de waarde van hun datacultuur te meten. De assessment past de vier kernprincipes van het Alation Data Culture Maturity Model toe - Data Search & Discovery, Data Governance, Data Literacy en Data Leadership - om de volwassenheid van een organisatie op het gebied van data te meten en het vermogen om bedrijfswaarde te realiseren uit haar data-initiatieven.

Uit recent onderzoek van Alation blijkt dat organisaties die zich toeleggen op het cultiveren van een sterke datacultuur innovatie en flexibiliteit stimuleren en een duidelijk concurrentievoordeel behalen.
Bovendien meldt 89 procent van de organisaties met sterk data management dat ze hun omzetdoelstellingen in het afgelopen jaar hebben gehaald of overtroffen. Desondanks blijft er een aarzeling om te investeren in een data-architectuur die mensen in staat stelt data te vinden, te begrijpen en te vertrouwen voor besluitvorming. Vaak is dit te wijten aan het feit dat dataleiders moeite hebben om de waarde van data-initiatieven te rechtvaardigen in budgettair beperkte omstandigheden.

De Data Culture Maturity Assessment moet volgens Alation organisaties in staat stellen om de datawaarde en de afwezigheid van uniforme meetwaarden aan te pakken. Het raamwerk is tot stand gekomen door uitgebreide samenwerking met het wereldwijde klantenbestand van Alation, waaronder 40 procent van de Fortune 100-bedrijven, om te begrijpen welke meetwaarden het belangrijkst zijn voor de volwassenheid van de datacultuur.

De beoordeling stelt organisaties in staat om dataprogramma's effectief te koppelen aan bedrijfsdoelstellingen. Organisaties kunnen specifieke meetcriteria koppelen aan Data Search & Discovery, Data Governance, Data Literacy en Data Leadership om hun impact te meten. De Data Culture Maturity Assessment meet hoe elk principe bedrijfswaarde creëert - bijvoorbeeld door de volwassenheid van de Data Search & Discovery-functionaliteit van een organisatie te meten en de impact op de productiviteit van bedrijfsanalisten aan te tonen. Op deze manier kunnen organisaties de waarde van het ontwikkelen van een datacultuur expliciet laten zien aan de hand van de impact van specifieke data-initiatieven.

Company:

Alation

Partners