19-01-2024

Databricks lanceert Data Intelligence Platform voor telecom

Deel dit bericht

Databricks lanceert het Data Intelligence Platform for Communications, een geïntegreerd data- en AI-platform dat is toegespitst op de behoeften van telecombedrijven en netwerkproviders. Met behulp van het Data Intelligence Platform for Communications kunnen deze bedrijven volgens Databricks een holistisch beeld krijgen van hun netwerken, activiteiten en klantinteracties, zonder dat dit ten koste gaat van dataprivacy of vertrouwelijk intellectueel eigendom.

Het Data Intelligence Platform for Communications is gebouwd op een open lakehouse-architectuur en combineert toonaangevende tools voor data -beheer, -governance en -uitwisseling met generatieve AI en machine learning (ML).

De telecombranche is onderhevig aan drastische veranderingen, gekenmerkt door een spectaculaire toename in wereldwijd verkeer en een behoefte aan meer netwerkapparatuur. Deze veranderingen worden versterkt door de behoefte van consumenten aan kwalitatief betere diensten en klantervaringen.

Het Data Intelligence Platform for Communications is ontwikkeld om organisaties te helpen met deze veranderingen. Het stelt providers in staat om markttrends beter te voorspellen, vraagpatronen te voorspellen, hun data in te zetten voor omzetgroei én datagedreven inzichten te bieden aan alle medewerkers – ongeacht hun technische kennis. Early adopters van het Data Intelligence Platform zijn marktleiders zoals het Amerikaanse AT&T, waar het platform wordt ingezet om klanten te beschermen tegen fraude en de operationele efficiëntie te verhogen.

De mogelijkheden van het Data Intelligence Platform for Communications:
• Gebruik alle soorten data om de klantervaring en -ondersteuning te verbeteren: Met Databricks hebben providers een eenduidig beeld van hun klantdata, op basis van zowel gestructureerde als ongestructureerde data zoals afbeeldingen, video en audio. Met een realtime en accuraat totaaloverzicht kunnen zij hun klantrelaties beschermen, verloop verminderen en hun marktaandeel vergroten door de gepersonaliseerde ervaringen te leveren die hun klanten verwachten.
• Geïntegreerde governance en compliance: Providers kunnen probleemloos alle soorten data, ML-modellen, notebooks, dashboards en bestanden beheren op iedere cloud met behulp van Databricks Unity Catalog.
• Kostenefficiënte en open samenwerking: Het Data Intelligence Platform for Communications maakt gebruik van Delta Sharing, waarmee bedrijven op open en veilige wijze kunnen samenwerken en data kunnen delen. Zo kunnen providers realtime samenwerken met hun partners, zonder dat alle partijen over dezelfde technologie hoeven te beschikken.

Kant-en-klare, sectorspecifieke data- en AI- oplossingen
Databricks en diens partners bieden bovendien kant-en-klare bouwstenen voor het Data Intelligence Platform die organisaties helpen de meest voorkomende waardevolle use cases in de sector aan te pakken, zoals:
• LLM’s voor klantenservice: Verhoog de klanttevredenheid met LLM-gedreven chatbots.
• Telco Network Analytics: Verbeter de betrouwbaarheid van netwerken voor het 5G-tijdperk en verminder klantverloop met robuuste pipelines en nauwkeurige forecasting.
• Geospatiale analyse voor fraudebestrijding: Grootschalige geospatiale analyse om verdachte transacties te identificeren.
• Datamatching voor een volledig klantbeeld: Breng data bij elkaar uit onder meer transacties en gesprekken met klantenservicemedewerkers om een totaalbeeld van klanten te vormen.

"De behoefte aan een modern en uniform platform voor data-analyse en AI is nog nooit zo groot geweest. Het Data Intelligence Platform for Communications is ontworpen om op schaal te voldoen aan dynamische klantbehoeften, met hoogwaardige security en tegen lagere operationele kosten", zegt Steve Sobel, Global Industry Leader Communications, Media and Entertainment bij Databricks. "Het biedt kansen om te personaliseren, te innoveren om klantverloop te verminderen, de dienstverlening te verbeteren en nieuwe inkomstenstromen te genereren met bestaande data."

Partners