In een wereld van voortdurende technologische vooruitgang is effectief datamanagement als het leggen van een dynamische puzzel. Elke innovatie voegt een cruciaal stukje toe aan het grote IT-kunstwerk. Het technologische landschap zit vol obstakels bij het leggen van alle puzzelstukjes. In een omgeving aangedreven door automatisering en generatieve AI, is het dan ook cruciaal om de uitdagingen van data diversiteit en betrouwbaarheid aan te pakken. James Fisher, Chief Strategy Officer bij Qlik, deelt vier aandachtspunten voor het ontwikkelen van een sterke datastrategie.
1. Integratie van diverse data
De eerste stap bij het opbouwen van een datastrategie is het creëren van een data fabric. Dit is een aanpak waarbij data naadloos beschikbaar is, ongeacht hun formaat of oorsprong. Zo kunnen organisaties data uit verschillende bronnen samenbrengen en vervolgens transformeren met behulp van machine learning, om bepaalde patronen te herkennen. Dit levert niet alleen een holistisch beeld op van het bedrijf, maar ook bruikbare inzichten die teams kunnen implementeren.
2. Digitale toegankelijkheid
De volgende stap is om data toegankelijk te maken. Niet alle data hoeft voor iedereen beschikbaar te zijn. Organisaties moeten daarom met een framework werken dat medewerkers in staat stelt om data veilig en gecontroleerd te gebruiken die voor hen bedoeld is. Denk bijvoorbeeld aan een set concepten, best practices of richtlijnen. Dit maakt het eenvoudiger en efficiënter voor medewerkers om data te onderzoeken en te analyseren, zonder dat ze daarvoor afhankelijk zijn van IT-teams.
3. Omgaan met data
Zodra relevante data beschikbaar is, is het van belang om te overwegen hoe medewerkers om moeten gaan met deze data. Nieuwe technologieën, zoals generatieve AI, kunnen de manier waarop medewerkers omgaan met data veranderen. Daarom is het cruciaal voor organisaties om initiële doelen vast te stellen: wat willen ze bereiken met hun datastrategie? Door de belangrijkste behoeften van de interne doelgroep te identificeren, is het mogelijk om gebruikersvereisten vorm te geven en richtlijnen op te stellen hoe teams met data moeten omgaan.
4. Implementatie van strategie
Onmisbaar in elke datastrategie is het naleven van regelgeving. Momenteel worden er diverse wetten ontwikkeld, waaronder de Data Act die richtlijnen stelt voor het gebruik van data en de doeleinden ervan binnen de Europese Unie. Het is dan ook van belang om deze regelgeving te integreren in een datastrategie. Dit omvat het identificeren, classificeren en beheren van data om te voldoen aan de voorschriften en richtlijnen. Effectief databeheer beschermt gevoelige data en voorkomt zowel boetes als reputatieschade voor organisaties.
Het opzetten van een sterke datastrategie kan worden vergeleken met het creëren van een meesterwerk. Het vereist naadloze integratie van diverse gegevensbronnen, waarborging van toegankelijkheid, het bepalen van de manier waarop medewerkers met data omgaan en het naleven van regelgeving. Net zoals bij een kunstwerk is elke penseelstreek van belang om het geheel te voltooien en te optimaliseren.
27 t/m 29 oktober 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pra...
29 en 30 oktober 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodel...
3 t/m 5 november 2025Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ri...
11 en 12 november 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
25 en 26 november 2025 Worstelt u met de implementatie van data governance of de afstemming tussen teams? Deze baanbrekende workshop introduceert de Data Governance Sprint - een efficiënte, gestructureerde aanpak om uw initiatieven op het...
26 november 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met ...
9 december (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
Deel dit bericht