11-11-2022 Door: Lori Witzel

Kies het juiste verhaal voor data storytelling

Deel dit bericht

Een foto zegt meer dan duizend woorden, is een bekend spreekwoord. En als het gaat om het verkennen van data, klopt dit spreekwoord zeker. Storytelling wordt tegenwoordig gezien als een belangrijk onderdeel in de bedrijfswereld. Maar als het gaat om het analyseren van data, dan zijn traditionele storytelling methoden de verkeerde syntaxis. Om echt waarde uit data te halen, moeten organisaties de kracht van visuele data storytelling gebruiken.

Tot de dag van vandaag is een populaire benadering van data storytelling het gebruik van literaire en op scenario's gebaseerde methoden. Deze methoden vertellen een verhaal, waarbij de verteller en/of auteur aan het publiek beschrijft hoe iets is gebeurd. Literaire verhalen hebben verhaallijnen, met een begin, een midden en een einde.

Echter, wanneer data- en technology-leaders vertrouwen op literaire storytelling-methoden voor data storytelling, dan is het definitieve einde al vastgesteld. Er is weinig ruimte voor diepgaande verkenning, co-creatie en voor een mogelijk beter einde van het verhaal dat wordt verteld.

Waarom? Literaire storytelling heeft geen open einde. Zelfs fanfictie, waarin lezers van het originele verhaal hun eigen variaties creëren, hebben een begin, midden en einde. Een beter model zou dat van de literaire stripboeken kunnen zijn. Deze bieden een meer diepgaande ervaring en visuele analyse waardoor je verder wil verkennen. Het gebruik van 'what if' rijke visualisaties maakt herhaling en co-creatie mogelijk op manieren die literaire storytelling niet kan.

Teken het uit
De afgelopen zeven jaar heeft data storytelling tot de verbeelding gesproken van business- en technology-leaders. Met data storytelling kan het dashboard en de rapportage-ervaring worden getransformeerd van een statische naar een rijke diepgaande ervaring, met behulp van visualisaties waar het publiek laag na laag in kan doordringen. En deze rijke ervaring is tevens collaboratief en stimuleert de discussie bij elke herhaling.

De data-analytics platforms van vandaag bieden de mogelijkheid om diepgaande en innemende, stripboek-achtige datavisualisaties te ontwikkelen. Er kunnen dashboards worden gemaakt die de belangrijkste elementen van het data verhaal naar voren halen. Het gebruik van visueel contrast zoals grootte en kleur van de afbeelding, evenals inzoom-technologie waarmee men kan kiezen welke details van de visualisatie en data je verder wil onderzoeken, zullen de verschillende reacties en inzichten uitlokken die de organisatie nodig heeft. Laat de beelden het verhaal sturen door het aantal woorden beperkt te houden. Woorden moeten duidelijk maken wat het publiek ziet. Denk maar eens aan een stripverhaal en hoe kort de zinnen in de tekstballonnen zijn, maar hoe duidelijk het verhaal zich ontvouwt en ontwikkelt in combinatie met de beelden.

De beste data-analyseplatforms bieden diepgaande en innemende mogelijkheden die het publiek, of het nu leden van de raad van bestuur of het bredere personeelsbestand zijn, dieper in de gegevens en dus in het verhaal kunnen brengen. Bovendien stellen deze voorspellende analysetools de organisatie in staat om 'what-if'-scenario's te verkennen en te testen - een soort virtuele sandbox van hoe beslissingen de markt en het bedrijf zullen beïnvloeden. Data storytelling op basis van visuele storytellingmodellen met een open einde kan worden gebruikt om het debat op gang te brengen en veilig de beste handelwijze voor de organisatie in kaart te brengen. Storytelling is altijd gebruikt als een veilige plek om de mogelijkheid te verkennen.

Storytelling gaat van start
Deze methodes worden dagelijks gebruikt door Aeroporti di Roma, de internationale luchthaven van de Italiaanse hoofdstad. Aeroporti di Roma heeft 3.500 mensen in dienst, bedient ongeveer 100 luchtvaartmaatschappijen en ontving vóór de pandemie 50 miljoen passagiers per jaar. In 2013 werd de luchthaven door de Airports Council International, de wereldwijde vereniging van exploitanten van civiele luchthavens, beoordeeld met een 3,31 (van de 5). Dit plaatste de luchthaven qua klantervaring lager dan wat concurrerende luchthavens boden.

Om de beoordeling omhoog te krijgen, wendde de organisatie zich tot visual data storytelling. Vandaag de dag is Aeroporti di Roma een van de best beoordeelde luchthavens in Europa.

Door passagiersstromen te visualiseren en passagiersstromen te correleren met andere data in realtime dashboards, heeft Aeroporti di Roma de klantervaring radicaal verbeterd. Aeroporti di Roma creëerde het Airport Operations Plan, een centraal dataplatform gebouwd op TIBCO-technologie. Dit platform integreert alle backend-systemen op de luchthaven om realtime data en een visueel analyse dashboard te bieden.

Data wordt verzameld van luchthaven apparatuur en geanonimiseerde mobiele telefoongegevens van passagiers, waardoor de luchthaven de stroom van mensen kan analyseren en het gedrag van reizigers kan begrijpen. Dankzij de realtime data kan de luchthaven vluchten, vertrek gates, luchthavenpersoneel, de bagageafhandeling, parkeerplaatsen en beveiliging effectiever plannen. Ook kan er snel worden ingespeeld op storingen en drukte die bijvoorbeeld door het weer worden veroorzaakt.

Data storytelling en het Airport Operations Plan hebben een digital twin van Aeroporti di Roma gecreëerd, waarbij de prestaties worden voorspeld om zo effectief mogelijk te zijn en iedereen in de organisatie hierbij te betrekken.  

Zonder diepgaande en innemende visuele data-storytelling zou Aeroporti di Roma de uitdagingen niet hebben begrepen of gezien. Organisaties die een nieuw data-georiënteerd hoofdstuk willen beginnen, moeten er dus voor zorgen dat ze de juiste storytelling voor hun data gebruiken.

Lori Witzel

Lori Witzel is Director of Research for Analytics and Data Management bij TIBCO. Als onderdeel van het wereldwijde Thought Leadership-team van TIBCO schrijft Lori over next-gen analytics- en datamanagementonderzoek en -inzichten.

Alle blogs van deze auteur

Partners