18-03-2021

SAS en C.H. Robinson werken aan supply chain planning voor retail

Deel dit bericht

Het logistieke bedrijf C.H. Robinson en SAS zijn een samenwerking gestart, die moet leiden tot een andere manier van werken in supply chains omdat deze steeds complexer worden. Tot nu toe werden supply chain demand planning en informatie over het transport van goederen meestal gescheiden in verschillende datasilo’s verwerkt; zonder onderlinge koppeling, digitale integratie of realtime zichtbaarheid.

De samenwerking tussen C.H. Robinson en SAS is opgezet om een end-to-end supply chain oplossing te ontwikkelen, die real-time informatie over vraag, voorraad en transport combineert. Dankzij een supply chain met een dergelijke gecentraliseerde aansturing kunnen bedrijven snelle en flexibele aanpassingen realiseren in de planning, de inzet van vervoerders en snel reageren op de veranderende consumentenvraag; zelfs als de goederen al onderweg zijn.

Het partnership tussen C.H. Robinson en SAS combineert data van retailers en CPG-bedrijven met logistieke en transportdata om innovatieve en flexibele, maar ook betrouwbare en kosteneffectieve manieren van vervoer te creëren. Volgens Richard Widdowson, vice-president Global Retail & CPG Solutions bij SAS, zullen de toekomstige winnaars van de retail en CPG supply chains die bedrijven zijn, die erin slagen de focus te verleggen van lange termijn planning naar slimme planning voor de zeer korte termijn. Dat kunnen ze bereiken door hun data effectief in te zetten om realtime aanpassingen door te voeren. “Het partnership helpt bedrijven om met andere ogen naar hun supply chains te kijken”, zei Widdowson. “Onze oplossing helpt hen om kansen en uitdagingen zichtbaar te maken op het moment dat ze zich voordoen. Zo kunnen onze klanten betere resultaten boeken; zelfs tijdens een marktverstoring met pandemische proporties.”

Geïntegreerde datastromen
Als onderdeel van een geïntegreerd dataproces maakt SAS een demandplanning, die direct in de dynamische transport procurement tool van C.H. Robinson geïmporteerd wordt. Die tool is verbonden met het omvangrijkste supply chain management platform ter wereld, Navisphere, om een real time overzicht te krijgen van de voorraden. Die informatie wordt vervolgens teruggekoppeld naar de Intelligent Planning oplossing van SAS. Dat betekent dat een retail- of CPG-bedrijf zijn demand planning ook aan producten en vrachten kan koppelen, die al onderweg zijn. Zo kan het sneller reageren op real-time veranderingen in de vraag; bijvoorbeeld als gevolg van een abrupte stijging in de (lokale) consumentenvraag of op realtime veranderingen in de transportomstandigheden zoals noodweer.

Real-time veranderingen
“Door dergelijke unieke datastromen te managen, veranderen we het procurementproces en geven we bedrijven de informatie en de flexibiliteit die nodig zijn om beter te kunnen concurreren in de zich snel ontwikkelende transportmarkt”, zei Chris O’Brien, chief commercial officer bij C.H. Robinson. “Nu vertrouwen bedrijven op de jaarlijkse afsluiting van een transportcontract, maar dat voorziet niet in onvoorziene omstandigheden of situaties die zich steeds vaker in real-life voordoen. Je kunt veel beter een dynamisch procurementplan ontwikkelen, dat flexibel kan reageren op real-time veranderingen in de vraag en de situatie op de transportmarkt. Meer dan ooit betekent wendbaarheid in de supply chain, die gebaseerd is op real-time data, een concurrentievoordeel voor bedrijven.”

Als eerste zullen retailbedrijven en leveranciers van consumer packaged goods (CPG) in Noord-Amerika van deze nieuwe, geïntegreerde oplossing kunnen profiteren, maar de oplossing is ontwikkeld om op termijn de kloof tussen productie, planning en logistiek in alle bedrijfstakken te overbruggen.

Company:

SAS

Partners