30-01-2020

Consumentenbond Privacymeter wil inzicht geven in naleving AVG

Deel dit bericht

De Consumentenbond heeft de lancering aangekondigd van haar Privacymeter. De Consumentenbond Privacymeter moet het gemakkelijker maken om te bepalen of bedrijven goed met privacy omgaan en de AVG naleven. Zelf privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is volgens de Consumentenbond ingewikkeld en kost veel tijd, en daarom neemt de Privacymeter het uitzoekwerk over.

Veel privacyvoorwaarden zijn volgens de Consumentenbond lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Consumentenbond introduceert de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met privacy omgaan. De Consumentenbond Privacymeter controleert of bedrijven de privacywet (AVG) respecteren en checken of ze data niet onnodig met derde partijen delen. De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en ook niet het internetverkeer van en naar de dienst. Echte privacyschendingen kunnen volgens de Consumentenbond dus buiten beeld blijven, zoals datalekken bij een slechte technische beveiliging.

Voorlopig controleert de Privacymeter alleen websites (webwinkels of datingsites), later wil de Consumentenbond de Privacymeter ook toepassen bij apps. De Privacymeter is een middel om snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor privacy. Door middel van kleuren kunnen consumenten zien hoe de privacy gewaarborgd is: groen bij geen of weinig problemen; oranje bij een verbeterpunt of slechts een paar kleine problemen; bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. De Consumentenbond bepaalt de score door de dienst kort te gebruiken, en checkt of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Ook wordt gecontroleerd of advertentiecookies pas na toestemming worden geplaatst en de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen.

Meer informatie: Consumentenbond

Partners