De Consumentenbond heeft de lancering aangekondigd van haar Privacymeter. De Consumentenbond Privacymeter moet het gemakkelijker maken om te bepalen of bedrijven goed met privacy omgaan en de AVG naleven. Zelf privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is volgens de Consumentenbond ingewikkeld en kost veel tijd, en daarom neemt de Privacymeter het uitzoekwerk over.
Veel privacyvoorwaarden zijn volgens de Consumentenbond lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Consumentenbond introduceert de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met privacy omgaan. De Consumentenbond Privacymeter controleert of bedrijven de privacywet (AVG) respecteren en checken of ze data niet onnodig met derde partijen delen. De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en ook niet het internetverkeer van en naar de dienst. Echte privacyschendingen kunnen volgens de Consumentenbond dus buiten beeld blijven, zoals datalekken bij een slechte technische beveiliging.
Voorlopig controleert de Privacymeter alleen websites (webwinkels of datingsites), later wil de Consumentenbond de Privacymeter ook toepassen bij apps. De Privacymeter is een middel om snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor privacy. Door middel van kleuren kunnen consumenten zien hoe de privacy gewaarborgd is: groen bij geen of weinig problemen; oranje bij een verbeterpunt of slechts een paar kleine problemen; bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. De Consumentenbond bepaalt de score door de dienst kort te gebruiken, en checkt of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Ook wordt gecontroleerd of advertentiecookies pas na toestemming worden geplaatst en de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen.
Meer informatie: Consumentenbond
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
15 april 2025 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen in ...
Deel dit bericht