De Consumentenbond heeft de lancering aangekondigd van haar Privacymeter. De Consumentenbond Privacymeter moet het gemakkelijker maken om te bepalen of bedrijven goed met privacy omgaan en de AVG naleven. Zelf privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is volgens de Consumentenbond ingewikkeld en kost veel tijd, en daarom neemt de Privacymeter het uitzoekwerk over.
Veel privacyvoorwaarden zijn volgens de Consumentenbond lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Consumentenbond introduceert de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met privacy omgaan. De Consumentenbond Privacymeter controleert of bedrijven de privacywet (AVG) respecteren en checken of ze data niet onnodig met derde partijen delen. De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en ook niet het internetverkeer van en naar de dienst. Echte privacyschendingen kunnen volgens de Consumentenbond dus buiten beeld blijven, zoals datalekken bij een slechte technische beveiliging.
Voorlopig controleert de Privacymeter alleen websites (webwinkels of datingsites), later wil de Consumentenbond de Privacymeter ook toepassen bij apps. De Privacymeter is een middel om snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor privacy. Door middel van kleuren kunnen consumenten zien hoe de privacy gewaarborgd is: groen bij geen of weinig problemen; oranje bij een verbeterpunt of slechts een paar kleine problemen; bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. De Consumentenbond bepaalt de score door de dienst kort te gebruiken, en checkt of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Ook wordt gecontroleerd of advertentiecookies pas na toestemming worden geplaatst en de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen.
Meer informatie: Consumentenbond
2 maart 2021 (online seminar op 1 ochtend) Cloud Native technologieën als FaaS (Function-As-A-Service), Cloud Native messaging en Serverless API Management zijn belangrijke bouwstenen voor een nieuwe generatie van integratie-architecturen. ...
8 - 12 maart 2021 [5 halve dagen online]Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelij...
23 en 24 maart 2021 Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij sneller nieuwe ge...
14 en 15 april 2021 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord ...
20 april 2021 (online seminar op 1 ochtend)Praktische workshop met Rogier Werschkull over cloud datawarehousing.Wat zijn de voor- en nadelen van Cloud Datawarehousing en hoe pak je dat aan? Tijdens deze online sessie van een halve dag door expert Ro...
22 april 2021 (online seminar op 1 ochtend) Iedere organisatie heeft te maken met het integreren van systemen en applicaties. Maar hoe worden integratieprocessen en informatiestromen nu werkelijk geautomatiseerd? En hoe pakt u dit op een efficië...
18 mei 2021 Praktische workshop Datavisualisatie en Data-driven Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling, data science en de data artist? Lex Pierik behandelt de stromi...
19 en 20 mei 2021 Correcte informatie die in de juiste vorm en op het gewenste moment beschikbaar is lijkt een vanzelfsprekendheid. Dit doel kan alleen worden bereikt met een consequent beleid, dat doordacht alle fases van de levenscyclus van informa...
Deel dit bericht