De Consumentenbond heeft de lancering aangekondigd van haar Privacymeter. De Consumentenbond Privacymeter moet het gemakkelijker maken om te bepalen of bedrijven goed met privacy omgaan en de AVG naleven. Zelf privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is volgens de Consumentenbond ingewikkeld en kost veel tijd, en daarom neemt de Privacymeter het uitzoekwerk over.
Veel privacyvoorwaarden zijn volgens de Consumentenbond lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Consumentenbond introduceert de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met privacy omgaan. De Consumentenbond Privacymeter controleert of bedrijven de privacywet (AVG) respecteren en checken of ze data niet onnodig met derde partijen delen. De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en ook niet het internetverkeer van en naar de dienst. Echte privacyschendingen kunnen volgens de Consumentenbond dus buiten beeld blijven, zoals datalekken bij een slechte technische beveiliging.
Voorlopig controleert de Privacymeter alleen websites (webwinkels of datingsites), later wil de Consumentenbond de Privacymeter ook toepassen bij apps. De Privacymeter is een middel om snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor privacy. Door middel van kleuren kunnen consumenten zien hoe de privacy gewaarborgd is: groen bij geen of weinig problemen; oranje bij een verbeterpunt of slechts een paar kleine problemen; bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. De Consumentenbond bepaalt de score door de dienst kort te gebruiken, en checkt of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Ook wordt gecontroleerd of advertentiecookies pas na toestemming worden geplaatst en de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen.
Meer informatie: Consumentenbond
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht