De Consumentenbond heeft de lancering aangekondigd van haar Privacymeter. De Consumentenbond Privacymeter moet het gemakkelijker maken om te bepalen of bedrijven goed met privacy omgaan en de AVG naleven. Zelf privacyvoorwaarden lezen en begrijpen is volgens de Consumentenbond ingewikkeld en kost veel tijd, en daarom neemt de Privacymeter het uitzoekwerk over.
Veel privacyvoorwaarden zijn volgens de Consumentenbond lange documenten vol ingewikkeld taalgebruik. Soms zijn de voorwaarden ook lastig te vinden. De Consumentenbond introduceert de Privacymeter om consumenten te helpen kiezen voor bedrijven die goed met privacy omgaan. De Consumentenbond Privacymeter controleert of bedrijven de privacywet (AVG) respecteren en checken of ze data niet onnodig met derde partijen delen. De Privacyscan is slechts een ‘quickscan’. Zo wordt de dienst/app zelf niet uitvoerig onderzocht en ook niet het internetverkeer van en naar de dienst. Echte privacyschendingen kunnen volgens de Consumentenbond dus buiten beeld blijven, zoals datalekken bij een slechte technische beveiliging.
Voorlopig controleert de Privacymeter alleen websites (webwinkels of datingsites), later wil de Consumentenbond de Privacymeter ook toepassen bij apps. De Privacymeter is een middel om snel te vertellen hoeveel aandacht er is voor privacy. Door middel van kleuren kunnen consumenten zien hoe de privacy gewaarborgd is: groen bij geen of weinig problemen; oranje bij een verbeterpunt of slechts een paar kleine problemen; bij rood zijn er zoveel problemen dat de aandacht voor privacy echt tekortschiet. De Consumentenbond bepaalt de score door de dienst kort te gebruiken, en checkt of de privacyverklaring voldoet aan de regels van de AVG. Ook wordt gecontroleerd of advertentiecookies pas na toestemming worden geplaatst en de dienst niet onnodig gegevens deelt met derde partijen.
Meer informatie: Consumentenbond
16 mei 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een heront...
29 - 31 mei 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare rich...
3 t/m 5 juni 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare richtl...
10 t/m 12 juni 2024 Praktische workshop Data Management Fundamentals door Chris Bradley - CDMP-examinatie optioneel De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Managem...
14 juni 2024 (halve dag online) Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner In ons digitale tijdperk willen veel organisaties datagedreven worden en investeren zij fors in nieuwe technologieën om dit mogelijk te maken. Maar deze ...
17 t/m 19 juni 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en prakti...
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
Deel dit bericht