10-12-2019

Nieuw Platformcollectief roept op tot dialoog

Deel dit bericht

Een nieuw collectief van acht platformpartijen roept op tot meer dialoog over de maatschappelijke en economische effecten van de platformeconomie. Het Platformcollectief heeft SEO Economisch Onderzoek de opdracht gegeven een meta-analyse van bestaand onderzoek uit te voeren om deze oproep kracht bij te zetten. Het onderzoek wordt in januari overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer.

Het Platformcollectief bestaat uit Booking.com, Deliveroo, Expedia, Facebook, Google, Microsoft, Solvo en Uber. Het collectief is opgericht op initiatief van branchevereniging NLdigital om meer duidelijkheid te bieden over de rol van platforms in de Nederlandse economie en maatschappij en om gezamenlijk het gesprek aan te gaan met beleidsmakers, belanghebbenden en het algemeen publiek. Het Platformcollectief is volgens directeur Lotte de Bruijn van NLdigital, tevens woordvoerder namens het collectief, een uitgestoken hand naar de Nederlandse polder. “We zien de oprichting van dit collectief als een logische stap in de professionalisering van de sector.”

Startpunt voor dialoog
Als startpunt van de dialoog laat het Platformcollectief een meta-analyse uitvoeren naar bestaand onderzoek over de rol van platforms in de economie en maatschappij. Deze analyse wordt uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. Op 22 januari 2020 wordt dit onderzoek overhandigd aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.
“We willen met het nieuwe Platformcollectief eerst een goed overzicht bieden van wat er bekend is over de rol van platforms, zodat we een goede basis hebben voor verdere dialoog,” zegt Lotte de Bruijn. “De komende tijd gaan we verder in op specifieke elementen van de platformeconomie, zoals de toekomst van werk en het gebruik van algoritmes en AI.”

Company:

NLdigital

Partners