28-11-2019

Data analytics blijft steken aan de top

Deel dit bericht

Iedere organisatie is overtuigd van het belang van data analytics voor het slagen van business strategieën. Data staat ook aan de basis van initiatieven in het kader van de digitale transformatie. Linksom of rechtsom is de rol van data essentieel. Dan is het op zijn minst vreemd om te zien dat data analytics en business intelligence slechts zijn voorbehouden aan de top van een onderneming. Belangrijke inzichten komen niet beschikbaar voor brede lagen in de organisatie, die daardoor kansen misloopt.

Data en analytics zijn essentieel voor de groei van een onderneming. Dat kan worden geconcludeerd uit onderzoek van MicroStrategy onder 500 business intelligence en analytics-professionals. 94 procent van de respondenten onderschrijft deze stelling namelijk. Maar wanneer onderzoekers doorvragen, blijkt dat slechts een klein percentage van de medewerkers toegang heeft tot data en analytics. En dan is deze toegang ook nog eens een voorrecht van executives en management teams. Analytics komen niet beschikbaar voor medewerkers die direct contact hebben met de klant. En dat is toch juist waar je intelligente beslissingen gemaakt moeten worden.

Slechts 14 procent van de ondervraagde bedrijven beweert dat meer dan driekwart van de medewerkers toegang heeft tot analytics. Het verschil tussen de datarijke en de data-arme medewerkers is het grootst in de financiële sector; hier kan slechts 11 procent van de front-office medewerkers bij waardevolle analytische rapportages. De inzichten uit het onderzoek zijn gebundeld in een rapport: The 2020 Global State of Enterprise Analytics.

Tweedeling
Een vergelijkbaar beeld ontstaat als we kijken naar de vraag in hoeverre medewerkers in staat zijn zelf analyses uit te voeren en snel datasets samen te stellen. Dan zeggen de respondenten dat 44 procent van de executives en 40 procent van de management teams deze mogelijkheid hebben. Slechts 16 procent van de front-office medewerkers kan daadwerkelijk aan de slag met analytics-tools. Zo ontstaat er een tweedeling tussen de analytics Haves en Have-Nots. Dit data-gat blijkt het grootst bij overheidsorganisaties.

Onderbuikgevoel
Vervolgens is het interessant om te zien welke onderdelen van de organisatie het meest profijt hebben van de mogelijkheden die analytics-oplossingen bieden. Het mag geen verrassing zijn dat IT hierbij met 44 procent het hoogst scoort. We kunnen alleen maar hopen dat alle andere afdelingen meeliften op de data-vaardigheden van IT, want anders blijven overige afdelingen compleet verstoken van business intelligence. Sales wordt als tweede genoemd met 10 procent, gevolgd door productontwikkeling. Het lijkt erop dat self-service analytics, wat sinds een aantal jaar in opkomst is, niet voor iedere medewerker het ei van Columbus is. De medewerkers die het zonder data analytics-kennis en -vaardigheden moeten doen, lijken een nog eenvoudigere oplossing nodig te hebben. Een oplossing waarbij zij niet zelf op zoek moeten naar antwoorden, maar één waarbij de inzichten worden aangereikt in de juiste context en op het juiste moment. Daar ontbreekt het veel organisaties aan. Nu lossen de medewerkers zonder al te veel analytics-kennis het op door IT om hulp te vragen (44 procent), door een business analist om hulp te vragen (35 procent) of door een beslissing te nemen op basis van hun onderbuikgevoel, zonder analytische onderbouwing.

Open platform
De conclusie is dat organisaties die dachten met self-service een forse stap te zetten in het ‘democratiseren’ van analytics bedrogen uitkomen. De drempel is gewoonweg nog niet laag genoeg. Er zijn echt maatregelen noodzakelijk om data analytics door te laten dringen in alle lagen van de organisatie. Eén daarvan is het loslaten van het idee dat je voor de gehele onderneming een allesomvattende BI-tool nodig hebt. Het is niet langer realistisch om te denken dat een enkele tool tegemoet komt aan alle behoeften en recht doet aan de capaciteiten van verschillende gebruikers. Overweeg daarom een open platform waarop verschillende BI-tools draaien. Een platform dat een veilige, beheersbare en schaalbare omgeving biedt zowel voor data scientists als voor alle werknemers. Een dergelijke open data analytics-strategie stelt je tevens in staat datasilo’s af te breken.

Analytics op maat
Een volgende stap is dat je analytics op maat aanbiedt, in verschillende opzichten. Beslissingen gebeuren elke seconde in de hele organisatie, dus inzichten moeten binnen enkele seconden toegankelijk zijn. Tools, applicaties en services moeten worden afgestemd op de mogelijkheden of beperkingen van elke gebruiker. Op deze manier zorg je ervoor dat inzichten naar de medewerker toekomen in plaats van dat deze ernaar op zoek moet. En zo zorg je er dus ook voor dat analytics daadwerkelijk beschikbaar komen voor de gehele organisatie, niet alleen voor de top van de onderneming.

Partners