04-11-2019

Sogeti publiceert VINT-rapport Utopia voor Executives

Deel dit bericht

Sogeti heeft haar nieuwste rapport van VINT (VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie) gepubliceerd. Het rapport heet Utopia voor Executives en is het vierde en laatste deel van de serie Digital Happiness. Tal van internationale visionairs, technologiedeskundigen, data-experts en economen hebben een bijdrage aangeleverd.

Zij schetsen hun toekomstsvisies die in het rapport zijn gebundeld in vijf scenario's. De rode draad door alle verhalen is duidelijk: de samenleving, en organisaties die hierin opereren, komen in een totaal ander vaarwater terecht. Groei van organisaties, zonder een hoger doel of bezielende richting heeft geen toekomst meer. 'Utopia voor Executives' beschrijft waarom dat een feit is, welke verschuivingen er gaan plaatsvinden en waarop organisaties zich dienen voor te bereiden.

Overgangsperiode
Volgens professor Carlota Perez beleven we een overgangsperiode. De Belle Epoque en de zogenaamde Victoriaanse 'boom' waren ook van zulke overgangsperioden. Tijdperken waarin mensen weer gaan dromen van een betere toekomst, een nieuw Utopia, staan garant voor heel veel veranderingen.

De visionairs in het rapport verbeelden de toekomst in stevige bewoordingen. Zo gloort het einde van de datadiefstal en digitale spionage van organisaties. Zelfs het einde van reclame is in zicht, en een start van een economie waarin de mens volledig centraal staat. Het wordt waarschijnlijk geacht dat de grote techbedrijven door overheden zullen worden opgedeeld. Er zal een massieve draai plaatsvinden richting verduurzaming. De overheid gaat een veel actievere rol spelen. Basisinkomen wordt omarmd. En last but not least, als we de goede keuzes maken dan belanden we uiteindelijk in een 'Golden Age'.

Het draait om ‘purpose’
Alles draait uiteindelijk om dat ene woordje 'purpose' en de richting die organisatie en de samenleving gaan nemen. Voor de digitale transformatie van de organisaties heeft dat veel consequenties. Digitale technologie en de capaciteit om te transformeren is niet meer genoeg. Deze derde dimensie, de bezielende richting, ofwel 'purpose' van de organisatie moet volgens de auteurs van het rapport in het hart komen van de toekomstplannen.

Partners